• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Izrādes un publikas komunikācijas struktūra 21. gs. latviešu teātrī

Thumbnail
View/Open
306-27948-Jozauska_Anna_aj05029.pdf (679.7Kb)
Author
Lange, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Radzobe, Silvija
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā “Izrādes un publikas komunikācijas struktūra 21. gs. latviešu teātrī” pirmo reizi latviešu teātra zinātnē etapos analizēta teātra un sabiedrības saziņas forma, sākot no izrādes ieceres izsludināšanas līdz publikas atgriezeniskajai saitei. Darba piecās nodaļās analizēta iepriekš zināmās informācijas un skatītāju priekšnojautu, spēles laukuma un skatītāju vietu novietojuma, vēstījuma struktūru, aktiera un publikas lomas ietekme izrādes uztveres procesā. Katrā nodaļā ietverta komunikācijas struktūras komponentu veidojošo elementu raksturojums atšķirīgās režijas praksēs. Darbs izstrādāts balstoties uz teātra zinātnieces Ērikas Fišeres-Lihtes pētījumu par izrādes transformējošo spēku, teātra zinātnieka Džona Vaitmora grāmatu par postmodernā teātra režiju un iestudējumiem Latvijas profesionālajos repertuārteātros pēdējā desmitgadē.
 
The paper “The Communication Structure of Performance and Public in the Latvian Theatre of 21st Century” first time in the theatre science of Latvia has analysed in phases the communication form of the theatre and society, starting with the announcement of the performance idea and till the feedback of the public. The five parts of the paper analyse an impact of foreknown information and audience presentiment, performance ground and audience placement, structure of the message, roles of an actor and audience on performance perception process. Each part comprises the characteristics of elements, which form the components of communication structure, in different practices of production. The paper is developed based on the research of Erika Fischer-Lichte, the Professor of Theatre Arts, on transformative power of performance, the book of Jon Whitmore, the Scholar of Theatre Arts, on directing postmodern theatre and staging’s of the Latvian professional repertoire theatre during the last decade.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9430
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6775]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV