Implicītā satura izpausme publicistikā
Author
Laizāne, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Lokmane, Ilze
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darbā „Implicītā satura izpausme publicistikā” ir aplūkoti četri izplatītākie implicītā satura veidi – eifēmismi, disfēmismi, presupozīcijas un implikācijas – dažādos plašsaziņas līdzekļos, akcentējot politikas valodu. Šim nolūkam tika pētīti laikraksti, žurnāli, interneta lappuses, televīzijas un radio pārraides, tādējādi tika fiksēti eifēmismu, disfēmismu, presupozīciju un implikāciju piemēri.
Pētījums par implicītā satura veidiem tika veikts tādēļ, ka tā ir diezgan maz pētīta tēma, kas ļoti izplatīta ir politikas valodā. Aizvien biežāk politikas valodā sāk izmantot netiešos ietekmēšanas līdzekļus, jo tiešie ietekmēšanas līdzekļi ir kļuvuši mazāk efektīvi.
Darbam ir septiņas nodaļas. Pirmajā nodaļā ir aprakstīta plašsaziņas līdzekļu valoda, balstoties uz Jāņa Sila, Diānas Pavlovskas u.c. autoru atzinumiem, kā arī autores novērojumiem, strādājot plašsaziņas līdzekļu sfērā. Otrajā nodaļā ir aprakstīta politikas valoda, kurā izmantotas krievu autora A. P. Čudinova atziņas. Trešajā nodaļā ir paskaidrots, kas ir implicītais saturs. Ceturtajā nodaļā ir aprakstīti eifēmismi, savukārt piektajā – disfēmismi. Pētījumus par eifēmismiem un disfēmismiem totalitāro režīmu laikā ir veicis Andrejs Veisbergs un Viktors Klemperers. Sestajā nodaļā ir aprakstītas presupozīcijas, savukārt septītajā – implikācijas. Tās ir pētījuši Ilze Plaude, Džordžs Jūls, Stīvens Levinsons, Jānis Rozenbergs u.c.
Atslēgvārdi:
- politikas valoda;
- implicīts saturs;
- eifēmismi;
- disfēmismi;
- presupozīcijas;
- implikācijas;
- ietekmēšana. The Master`s Thesis “The Expression of Implicit Content in Mass Media” is a study of 4 most widespread types of implicit contents – euphemisms, dysphemisms, presuppositions and implications in different mass media, emphasizing the political “language”. For this purpose, newspapers, magazines, Internet sites, TV and radio programmes were studied, in this way recording the examples of euphemisms, dysphemisms, presuppositions and implications.
The research on these types of implicit contents was carried out, since so far considerably little research has been devoted to this subject, which is a very widespread issue in the political language. Indirect influence techniques are used more and more in the political language because the direct influence techniques have become less effective.
The Thesis consists of 7 chapters. Chapter I is a description of mass media language; in Chapter II the political language is described on the basis of author’s observations, which were obtained during work in the mass media sphere. In Chapter III the meaning of implicit contents is explained. In Chapter IV euphemisms are described, in Chapter V – dysphemisms, but Chapter V is devoted to a study of presuppositions and Chapter VII – of implications.
In this Thesis the author has used theoretical materials of Jānis Sils, Diāna Pavlovska, Anatolijs Čudinovs, Andrejs Veisbergs, Victor Klemperer, George Yule, Stephen Levinson, Ilze Plaude and other authors.
Keywords:
- political language;
- implicit contents;
- euphemisms;
- dysphemisms;
- presuppositions;
- implications;
- influence.