Radošo darbu vērtēšana literatūrā
Author
Bērziņa, Zane
Co-author
Latvijas Universitāte. Filoloģijas un mākslas zinātņu fakultāte
Advisor
Lazareva, Anta
Date
2009Metadata
Show full item recordAbstract
Diplomdarbā aplūkoti jautājumi, kas saistīti ar skolēnu radošo pārbaudes darbu
vērtēšanu literatūras mācību priekšmetā. Diplomdarba tēma ir aktuāla, Ħemto vērā, ka
2008.gada 2.septembrī tika apstiprināti jaunie valsts vispārējās vidējās izglītības standarti un
vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu standarti.
Atbilstoši diplomdarba mērėim – pētīt ar radošo darbu vērtēšanu saistītās problēmas -
darba gaitā analizēti šādi jautājumi – radošuma loma literatūras mācību priekšmeta kontekstā,
radošs pārbaudes darbs un tā vērtēšana, mācīšanas un vērtēšanas metodika, lai skolēns
veiksmīgi attīstītu radošās prasmes, kā arī jēdziena radošas spējas būtība.
Darba teorētiskajā daĜā sniegts pārskats par tādiem jēdzieniem kā – radošums, radoša
darbība, radoša personība un radošuma novērtēšanas problēmas. Praktiskajā daĜā ir aplūkoti
trīs radošu pārbaudes darbu veidi – dzejas analīze, brīvie domraksti un nosacīti brīvie
domraksti – un katram no tiem izveidotas kritēriju tabulas. Nosacīti brīvie domraksti pētīti
sīkāk, par materiālu izmantojot skolēnu rakstītos domrakstus. Graduation paper highlights the issue regarding the evaluation of the pupil’s creative
examination papers in Literature subject. Topic for the graduation paper is of pending matter,
as starting from September 2, 2008 the new Standards for general secondary education and
standards of subjects have been approved.
According to the aim of the Graduation paper – to examine the various types of
creative examination papers – following issues have been main topics of the research:
examination of the creative papers in Literature, the role of creativity in the framework of
subjects, creative examination and evaluation of it, method of studying and evaluation to
develop creative skills for pupils and term creative skills.
The theoretical part of the paper analyzes term creativity, creative action, and creative
personality and evaluation issues connected with the mentioned terms. Empirical part opens
three case studies of creative examination types – analyses of poetry, free-topic essays and
relatively free-topic essays. For the needs of evaluation of each of the types, the tables of
criterion have been set up. Relatively free-topic essays have been a matter for deeper
analyses, where pupils’ essays are used as an example.