• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • Latviešu 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Izglītības zinātņu un psiholoģijas fakultāte / Faculty of Education Sciences and Psychology
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sociālā pedagoga darbība nelabvēlīgo ģimeņu bērnu socializācijas procesā Rīgas 33. vidusskolā

Thumbnail
View/Open
299-10052-Ivanovs_Aleksandrs_ai06028.pdf (1.049Mb)
Author
Ivanovs, Aleksandrs
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Gulbis, Jānis
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Diplomdarbā „Sociālā pedagoga darbība nelabvēlīgo ģimeņu bērnu socializācijas procesā Rīgas 33. vidusskolā”, kura pētījuma mērķis:” Izstrādāt sociālā pedagoga darbības virzienus, kuri sekmētu nelabvēlīgo ģimeņu bērnu socializāciju sabiedrībā” tika izskatīti socializācijas procesa teorētiskie aspekti, izanalizēta ģimenes loma bērna socializācijā, apskatīta nelabvēlīgas ģimenes ietekme uz bērna attīstību un audzināšanu, izskatīta sociālā pedagoga darbība ar nelabvēlīgām ģimenēm. Problēmas dziļākai izpratnei izstrādāta un aprobēta eksperimentālā programma „Sociāli – pedagoģiskā palīdzība bērniem no nelabvēlīgām ģimenēm”, kurā piedalījās 48 izglītojamie, 32 vecāki un 7 skolotāji. Konstatējošais eksperiments norisinājās 4 etapos, kuros tika izmantotas atšķirīgas metodes. Veiktais eksteriments apstiprināja, ka sekmīga nelabvēlīgo ģimeņu bērna socializācija ir iespējama, sociālajam pedagogam izstrādājot šādus darbības virzienus: •savlaicīga bērnu problēmu apzināšana šādās ģimenēs; •izzināt nelabvēlīgo ģimeņu iemeslus; •sniegt nepieciešamo informatīvo palīdzību; •organizēt profilaktiskus pasākumus „riska grupas” ģimenēs audzināšanas nolūkos.
 
The purpose of gradiation work ( ili diploma paper ) "Social educator prachice in process of children socialization from not very welthy families in Riga Secondary School No 33" is to work out the:"social educator practice directions in order to increase the not wealthy families children socialization in society" The author has investigated the theoretical aspects of socialization, as well as analysed the family role in the process of child socialization, the influence not wealthy family on the upbringing of the child and the social educator work dealing with the not very wealthy family. For the deeper penetration into the problem, the experimental programme “Social and pedagogical support to children from unhappy families” has been developed and realized. 48 schoolchildren, 32 parents and 7 teachers have participated in the programme.. The constative experiment covered 4 stages, different methods were applied. The conducted experiment has proved that successful socialization of the children from not wealthy is possible provided that the social educator develops the following directions of his work: •timely acknowledgement of the problems, dealing with such children from unhappy families; •to reveal the reasons of unhappy families; •to support by necessary information supply; •to organize preventive measures in “risk group” families in order to achieve the educational goals.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/9827
Collections
  • Bakalaura un maģistra darbi (PPMF) / Bachelor's and Master's theses [11309]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV