Abstrakcionisms kā izjūtu atraisītājs vizuālās mākslas stundās 8. klasē
Autor
Lauriņa, Dagmāra
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Zvirgzdiņa, Velga
Datum
2008Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Abstrakcionisms kā izjūtu atraisītājs vizuālās mākslas stundās 8. klasē.
Diplomdarbs ir par mēģinājumu, ar abstrakcionisma mākslas virziena palīdzību pusaudžu vecuma skolēniem, sniedzot jaunas zināšanas par to, mainīt viņu izjūtu un emocionālo stāvokli vizuālās mākslas stundās. Diplomdarbā ir minētas galvenās problēmas, kas novērotas mācību procesa laikā. Audzēkņu attieksme, motivācijas un ieinteresētības trūkums attiecībā uz šo mākslas priekšmetu ir aprakstīts diplomdarba ievadā.
Diplomdarba teorētiskajā daļā ir īss izklāsts par abstraktās mākslas virziena vēsturisko attīstību XX gs. sākumā. Minēti spilgtākie šīs mākslas virziena aizsācēji V. Kandinskis, P. Mondrians, K. Maļevičs, D. Polloks. Kā arī parādīts īss ieskats Latviešu glezniecības tendencēs XX gs. Tuvāk diplomdarbā ir parādīta Zviedrijā dzīvojošā mākslinieka Lara Strunkes personība, kas vistiešākajā nozīmē ir iedvesmojis diplomdarba autori radošajā darbā ar skolēniem.
Mācību saturs, kas būtu kā jaunu izjūtu rosinātājs mākslas priekšmeta apguvē, ir ņemts abstrakcionisms. Ar šī mākslas virziena palīdzību, caur izjūtām un emocijām skolēnos rosināta radošā darbība, kas izklāstīta diplomdarbā parādītajā mācību uzdevumu kopā. Tā tika papildināta ar skolēniem praktiskā darbībā neiepazītu gleznošanas veidu – eļļas glezniecību.
Diplomdarbā aktualizēta radošuma attīstīšanas nepieciešamība pusaudžu vecuma skolēnos, jo tieši šis vecums ir problemātisks, kas ir saistīts ar fizioloģiskās un psiholoģiskās attīstības īpatnībām, par to runāts diplomdarba otrajā nodaļā.
Diplomdarbā risinātā pētījuma mērķis ir konstatēt, vai izvēlētā tēma par abstrakto mākslu izraisīs pusaudžos dziļāku interesi par mākslas priekšmetu un mākslu kopumā un, vai ar abstrakcionisma mākslas virziena iekļaušana mācību procesā pusaudžiem, varēs izmainīt audzēkņu attieksmi pret to. Vai pirmie soļi eļļas glezniecības apguvē motivēs skolēnus brīvai un radošai darbībai vizuālās mākslas stundās un vai šie piedāvājumi izraisīs pusaudžos jaunas izjūtas, kas bagātinās viņu radošumu, pacels skolēnu pašvērtējumu un vairos drosmi vizuāli izteikt savas idejas mākslas priekšmeta apguvē arī turpmāk. ionism as a loosener of feelings in art lessons for the eighth grade.
This graduation paper is about an attempt to change teenage students’ emotions and feelings in the art lessons by giving them new knowledge about abstractionism. In this paper there are given the main problems that appear at these lessons. The students’ attitude and the lack of interest and motivation regarding to the art lessons are described in the introduction of this graduation paper.
In the theoretical paragraph of the paper there is a summary of the historical development of abstractionism in the beginning of XX century. There are listed the first and the most impressive artists of this way of art: V. Kandinskis, P. Mondrians, K. Maļevičs, and D. Polloks. There is also a short insight into Latvian painting tendencies in XX century. In this paper the author has shown the character of a Swedish artist Lara Strunke who has really inspired the author in the creative work with students.
Abstractionism is taken as a scholastic content. It would be a stimulus for new frail in the acquirement of art. With the help of abstractionism students’ creative action is stimulated through their feelings and emotions. It is described in the scholar assignments list of this paper. The list is supplemented with oil-painting – a way of art that students did not manage to acquire in their practical work.
The necessity of creativity’s processing in teenage students is actualized in the graduation paper because this age is problematic and involving physiological and psychological peculiarities of teenager’s development. It is described in the second paragraph of the paper.
The aim of the research done in this graduation paper is to ascertain, whether the chosen issue causes a deeper students’ interest of the art lesson and art as a whole and whether it is possible to change students’ attitude to art by including abstractionism in the teaching process. Whether the first steps of acquiring oil-painting motivates a student for a free and creative action in the art lessons and whether these techniques evoke new feelings for teenagers that will enrich their creativity, raise their self-esteem and increase the courage to express their ideas visually in the acquirement of the art lessons in the future as well.