Verbālo spēju saistība ar latviešu valodas sasniegumu testa rezultātiem 14-15 gadus veciem skolēniem
Автор
Caune, Vita
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Raščevska, Malgožata
Дата
2009Metadata
Показать полную информациюАннотации
Saskaņā ar ārvalstīs veikto pētījumu datiem, atkarībā no bērnu vecuma, skolēnu rakstīšanas sasniegumus prognozē dažādas kognitīvās spējas, piemēram, fluīdā spriešana, apstrādes ātrums, īslaicīgā atmiņa, tomēr verbālās spējas, kas Ketela-Horna-Kerola kognitīvo spēju teorijā atbilst verbālās izpratnes - zināšanu faktoram (Gc), visspēcīgāk un viskonsekventāk prognozē rakstīšanas sasniegumus. Pētījuma mērķis ir pārbaudīt hipotēzi, ka pastāv statistiski nozīmīga, pozitīva sakarība starp 14-15 gadus vecu skolēnu verbālajām spējām, kas mērītas ar Vudkoka-Džonsona Starptautiskā izdevuma Kognitīvo spēju testa Latvijas versiju un rakstīšanas prasmēm, kas mērītas ar Latviešu valodas sasnieguma testu, lai noteiktu testu kriteriālo validitāti un konverģento validitāti.
Pētījumā piedalījās 30 skolēni, 19 meitenes un 11 zēni, pētījuma dalībnieku vidējais vecums bija 14 gadi 8 mēneši. Skolēnu verbālās spējas tika mērītas izmantojot Vudkoka-Džonsona Starptautiska izdevuma Kognitīvo spēju testa Latvijas versiju, kas adaptēta un standartizēta Latvijā 2005. gadā. Latviešu valodas rakstīšanas prasmes tika mērītas izmantojot Latviešu valodas sasnieguma testu, kas šobrīd atrodas izstrādāšanas stadijā. Testu kopējie un apakšskalu rezultāti tika salīdzināti izmantojot Pirsona korelācijas koeficientu.
Korelācijas analīze parādīja, ka pastāv statistiski nozīmīga, vidēji cieša, pozitīva sakarība starp 14-15 gadus vecu skolēnu verbālajām spējām un latviešu valodas rakstīšanas prasmēm, līdz ar to tiek apstiprināta pētījuma hipotēze un testu konverģentā validitāte un validitāte pēc kritērija. Pētījuma rezultāti liecina, ka lietotie testi adekvāti un ticami mēra 14-15 gadus vecu skolēnu verbālās spējas vai rakstīšanas prasmes un tos var izmantot mācību grūtību diagnostikā. Darba nobeigumā doti ieteikumi turpmākiem pētījumiem.
Atslēgas vārdi: valodas spējas, rakstīšanas prasmes, validitāte pēc kritērija, konverģentā validitāte. According to the research in other coutries there are several cognitive abilities contributing to the writing achievement of schoolchildren depending on the age of the child e.g. Fluid Reasoning, Processing Speed, Short-Term Memory, but verbal ability, that corresponds to Comprehension-Knowledge in Cattell-Horn-Carroll theory of cognitive abilities is the strongest and most consistent predictor of writing achievement. The aim of this study is to evaluate a hypothesis that there is a significant and positive correlation between verbal abilities measured by Woodcock-Johnson Cognitive Ability Test International Edition Latvian and writing skills measured by Latvian Language Achievement Test for 14-15 year old schoolchildren, to determine the criterion validity and convergent validity of the tests.
30 schoolchildren, 19 girls and 11 boys took part in the study, the mean age of participants was 14 years and 8 months. The verbal abilities of schoolchildren were measured by Woodcock-Johnson Cognitive Ability Test International Edition Latvian, adapted and standardized in Latvia in 2005. Writing skills in Latvian were measured by Latvian Language Achievement Test which is still being elaborated. Test results were compared using Pearsosns r.
Correlation analysis revieled a significant, moderate, positive correlation between verbal abilities and writing skills in Latvian for 14-15 year old schoolchildren, thus confirming the hypothesis and criterion and convergent validity of both tests. The results of the study confirm, that both tests are reliable and valid in measuring verbal abilities or writing skills of 14-15 year old schoolchildren and thus can be used in diagnosis of learning difficulties. The conclusion of the study contains some suggestions for further research.
Key words: verbal abilities, writing skills, criterion validity, convergent validity.