Pusaudžu un pedagogu attieksme pret tikumiskām vērtībām
Author
Kuzmenko, Oksana
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Rutka, Lūcija
Date
2006Metadata
Show full item recordAbstract
Dotā maģistra darba tēma ir izvēlēta pusaudžu un pedagogu attieksmes pret tikumiskām vērtībām izpētei, tikumisko vērtību analīzei un audzināšanas nozīmei tikumisko vērtību sekmēšanai.
Maģistra darbā veikts pētījums par pusaudžu un pedagogu attieksmi pret tikumiskām vērtībām. Pētījuma darba mērķis bija izpētīt pusaudžu un pedagogu attieksmi pret tikumiskām vērtībām. Pētījumam izvirzīta šāda hipotēze: pusaudžu dominējošās vērtības ir mīlestība, draudzība, uzticība, savukārt pedagogu dominējošās vērtības ir laime, tikumība, godīgums.
Lai sasniegtu mērķi un pārbaudītu hipotēzi, tika realizēti pētījuma izvirzītie uzdevumi.
Darbs sadalīts 2 nodaļās. Maģistra darba teorētiskajā daļā tika izanalizēta zinātniskā literatūra par tikumisko vērtību veidiem un funkcijām. Psiholoģiski - pedagoģiskās literatūras analīze par pusaudžu vecumposma un brieduma gadu psiholoģiskām likumsakarībām atklāja, ka pusaudžu un pedagogu tikumiskās vērtību sistēma nosaka tā darbības un uzvedības virzību. Pētījumā pamatojos uz Ē. Fromma, P. Zeiles, L. Kolberga, Ā. Karpovas, A. Šponas, Platona atziņām un pētījumiem.
Maģistra darba empīriskajā pētījumā tika izpētīta pusaudžu un pedagogu attieksme pret tikumiskām vērtībām. Hipotēzes pārbaudīšanai izmantoju M. Rokiča vērtību orientācijas izpētes metodiku, L. Fridmana metodi – „Ko mēs augsti vērtējam cilvēkos?”, pašizveidotu aptauju pusaudžu un pedagogu vērtību noteikšanai un matemātiskās statistikas metodes. Tika pierādīts, ka pusaudžu dominējošās vērtības ir uzticība, mīlestība un draudzība, savukārt pedagogu dominējošās vērtības ir laime, tikumība un godīgums. Tas savukārt nozīmē, ka pētījuma izvirzīta hipotēze apstiprinājās.
Darba nobeigumā, izmantojot veikto pētījumu tiek aprakstīti pētījuma rezultāti, mērķa sasniegšanas pakāpe, uzdevumu izpilde, hitotēzes apstiprinājums un tika izstrādātas rekomendācijas pedagogiem.
Šīs maģistra darba pētījums var noderēt sociāliem pedagogiem, skolas psihologiem, klases audzinātājiem un vecākiem. THE SUMMARY
By the given theme of work for the Master’s degree it is chosen researches of moral values of teenagers and teachers; the analysis of moral values and contributions, moral values regarding of education.
Work of the Master’s degree carries out research of attitudes and relationships of teenagers and teachers incorporating moral values. The purpose of the research work was to both investigate and study the attitude and relations of teenagers and teachers to moral values. Such hypothesis has been put forward by research: dominating values as teenagers: love, friendship, trust, in turn, as dominating teachers – happy family life, morals, honesty.
For achievement of the purposes and checks of hypotheses, are realized researches of the chosen tasks.
Work is divided into 2 parts. In a theoretical part of the Master’s work is the scientific literature on kinds and functions of moral values which is analyzed. Analyzing psychological - the pedagogical literature on the age periods and years of the adult teenager, has revealed psychological interrelations in system of moral values of teenagers and teachers in a direction of activity and behavior. Researches are first based founded and then established on Fromme, P. Zeile, L. Kohlberg, A. Karpova, A. Shpona, Platon knowledge and researches.
In empirical research for the Master’s degree of work, the attitudes and relation correlations of teenagers and teachers to moral values is investigated. For checking the hypothesis, it is Rokich’s technique, which is used for studying valuable orientation, - “That we highly esteem the methods of L. Fridman in people?” own developed biographical valuable conditions and methods of mathematical statistics. It is revealed, dominating values of teenagers - trust, love and friendship, in turn, dominating values of teachers – happy family life, morals and honesty. And it in turn means that the chosen hypothesis of research has proven to be true.
In the conclusion of this work, using carried out researches, results of the research, the reached level of the purpose are described, to carry out tasks, confirmation of a hypothesis and recommendations to teachers are developed.
The Master’s degree of work is useful to social teachers, school psychologists, class tutors and parents.