Logopēdisko spēļu izmantošana vārdu krājuma korekcijai internātskolas jaunāko klašu skolēniem
Автор
Potašova, Iveta
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Miltiņa, Irēna
Дата
2010Metadata
Показать полную информациюАннотации
Pētījuma mērķis. Teorētiski izzināt un praktiski izmantot logopēdiskās spēles internātskolas skolēnu vārdu krājumu korekcijai.
Atslēgas vārdi - vārdu krājums, galda spēles, internātskolas jaunāko klašu skolēni.
Darbs sastāv no 87 lapaspusēm, anotācijām latviešu un angļu valodā, ievada, 4 nodaļām, nobeiguma, 59 izmantotās literatūras un informācijas avotu saraksta, 10 attēliem, 4 tabulām, 5 pielikumiem.
Teorētiskajā daļā tiek pētītas pedagogu, psihologu, valodnieku atziņas par valodas attīstību. Darba pirmajā nodaļā raksturota valoda kā zīmju sistēma. Noskaidrota valodas elementu hierarhija, vārds kā centrālā valodas vienība. Noskaidroti vārdu krājuma attīstības likumsakarības. Otrajā nodaļā apskatīta skolēnu psihofizioloģiskā un sociāli emocionālā attīstība. Ģimeņu sociālpedagoģiskās vides ietekme uz bērna attīstību. Trešajā nodaļā aplūkotas spēles kā korekcijas līdzeklis vārdu krājuma pilnveidošanai internātskolas jaunāko klašu skolēniem.
Darba praktiskajā daļā, lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tiek pielietotas dažādas pētniecības metodes. Veikts skolēnu grupas raksturojums. Atlasītas, grupētas galda spēles. Praktiskajās nodarbībās izmantotas galda spēles, lai aktivizētu skolēnu vārdu krājumu. Apkopoti pētījuma rezultāti, izdarīti secinājumi, apstiprināta hipotēze. Vārdu krājums internātskolas audzēkņiem pilnveidosies, ja logopēds izzinās skolēnu vārdu krājumu un attīstības īpatnības, ievēros skolēnu attīstības un runas īpatnības, izmantos koriģējoši attīstošajā darbībā logopēdiskās galda spēles ārpusstundu nodarbībās. The aim of this research is to find out theoretically and to use practically the games of the speech therapy for the correction of the vocabulary of the boarding school students.
The key words: the stock of words, the table games, the junior classes’ students of the boarding schools.
The work consists of 87 pages, the annotations in Latvian an English, the Introduction, 4 parts, the Conclusions, the List of 59 Literature and Information Sources, 10 Pictures, 4 Tables and 5 Annexes.
In the Theoretical part the author analyses the cognitions of educationalists, psychologists and linguists about the language development. The first part of the work characterizes the language as a sign system. The hierarchy of the language elements is ascertained as the central unity of the language. The regularity of the development of the vocabulary is clarified.
The second part of the work deals with the students’ psycho-physiological and socially emotional development of the children, as well as analyses the impact of the family socio-pedagogic environment on the child development. Games as the means of the correcting the improvement of the vocabulary of the pupils of junior classes of the boarding school are viewed in the third part.
In the practical part various research methodologies are being applied in order to achieve the defined objectives of the work. The characteristic of the students’ group is done. The games of the speech therapy are selected and classified. The table games are used in the practical activities to promote the pupils’ vocabulary.
The results of the research are summarized, conclusions are made, and the hypothesis is affirmed. The stock of words of the pupils of the boarding school will improve if the speech therapist finds out the existing vocabulary of the students and its development specifics; takes into account the pupils’ development and speech specifics; and use the language development games for the speech therapy in the course of mentally developing out-of-class activities.