Masu mēdijos attēloto vardarbības ainu un TV skatīšanās motivācijas saistība ar pusaudžu agresivitāti
Author
Alksne-Canava, Zanda
Co-author
Latvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
Advisor
Dimdiņš, Ģirts
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darba mērķis bija noskaidrot, vai zēni uzrāda augstākus agresivitātes rādītājus, filmu ar vardarbības elementiem izvēles rādītājus un TV skatīšanās laika rādītājus nekā meitenes. Kā arī noteikt, kāda ir saistība starp pusaudžu agresivitāti, mākslas filmu izvēli, TV skatīšanās motivāciju un TV skatīšanās laiku?
Pētījumā piedalījās 106 pusaudži (49 zēni un 57 meitenes) vecuma posmā no 15-17 gadiem, kuri mācās vispārizglītojošā skolā.
Tika izmantota aptauja, kas sastāvēja no „Agresijas aptaujas” (The Aggression Questionnaire, Buss & Perry, 1992). „Filmu izvēles anketas” -oriģināla aptauja, kas tika izveidota, balstoties uz Bušmana (Bushman,1995) anketas paraugu. „TV skatīšanās motivācijas aptaujas” (Television Viewing Motives Scale, Rubin, 1983), kuras sākotnējā adaptācija tika veikta bakalaura darba ietvaros.
Pētījuma mērķis tika sasniegts, jo izvirzītā hipotēze tika daļēji apstiprināta - zēniem ir augstāki fiziskās, verbālās, dusmu un kopējās agresijas rādītāji nekā meitenēm. Fiziskā agresija pozitīvi korelē ar vardarbīgu filmu izvēli. Izklaides motivācija pozitīvi korelē ar fizisko agresiju zēnu grupai, savukārt meiteņu grupā TV skatīšanās ar mērķi gūt uzmundrinājumu pozitīvi korelē ar vairākām agresijas apakšskalām.
Personības iezīmes ir viens no galvenajiem faktoriem, kas norāda uz masu mēdiju saistību ar agresivitāti un izskaidro, kāpēc daži indivīdi tiek pakļauti vardarbīgu ainu ietekmei, bet citi – nē, savukārt pie TV ekrāna pavadītais laiks nav noteicošais.Pētījuma rezultātus var izmantot, veicot eksperimentu, vai pētot dažādu citu personības un sociālo faktoru saistību ar masu mēdijos attēloto agresivitāti, piemēram, intelekta.
Atslēgas vārdi: pusaudžu agresivitāte, mākslas filmu izvēle, TV skatīšanās
motivācija, TV skatīšanās laiks. The target of this course paper was to clarify, whether boys will have higher results of aggressive behavior, violent film choise and TV exposure than girls. To examine connection between adolescent aggression, film choise, TV viewing motives and TV exposure.
The sample was comprised of 106 students - 57 girls and 49 boys at the age of 15 – 17, studying at high school?
In the research was used questionnaire which included – The Aggression Questionnaire (Buss & Perry, 1992). Original inqvairy, made from an example of Brad, J. Bushmans untitled violent and nonviolent film descriptions (Bushman, 1995). Television Viewing Motives Scale (Rubin, 1983) adaptation was made during the process of course paper.
Research results show that there is significant diferences in aggressive behaviour between boys and girls. Boys score higher than girls on physical, verbal, anger and total aggression than girls. Physical aggression was positively correlated with desire to watch violent films. Entertainment motivations positively correlated with physical aggression for boys. Arousal motivation positively correlated with a few dimensions of aggression for girls.
Individual differences mitigate or enhance direct media effects. Exposure to TV violence is not the main predictor of aggressive behaviour.
Results of this research can use to carry out further research with bigger groups or to do experiment. As well as examine the role of other social and psychological background factors, such as intellect.
Key words: Adolescent Aggression, Film Choise, TV viewing Motives, TV Exposure.