Role of demographic and social factors in formation and development of higher education attainment in Latvia
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
eng
Abstract
Demogrāfisko un sociālo faktoru loma iedzīvotāju augstākās izglītības līmeņa
veidošanā un attīstībā Latvijā
Anotācija
Promocijas darba mērķis ir dokumentēt mijiedarbību starp demogrāfiskiem
raksturojumiem un augstāko izglītību Latvijā ar uzsvaru uz dzimuma un sociāldemogrāfiskiem
aspektiem; un izveidot modeli augstākās izglītības dzīves cikla
analīzei. Autore teorētiski izstrādā un adaptē trīs daudzstatusu modeļa specifikācijas
augstākās izglītības studiju cikla modelēšanai, un novērtē dzimumu atšķirības studiju
ciklos. Tiek aprēķināta iespējamā studējošo skaita dinamika Latvijā vidējā termiņā un
secināts, ka studējošo skaits augstākajā izglītībā samazināsies par 18-38%, pieaugs
vecāko studentu īpatsvars. Autore sniedz studējošo sociāl-demogrāfiskās un dzimumu
struktūras analīzi Latvijā. Pastāv būtiskas atšķirības starp sieviešu un vīriešu studiju
ceļiem, un augstākās izglītības sistēma Latvijā sociālā ziņā ir selektīva.
Atslēgas vārdi: augstākā izglītība, studējošie, daudzstatusu pārejas modelis
Role of demographic and social factors in formation and development of higher education attainment in Latvia Abstract The aim of the thesis is to document the interaction between demographic characteristics and higher education in Latvia with emphasis on gender issues and socio-economic background; and develop a model for analysing the higher education lifecycle. The author theoretically develops and adapts three specifications of multistate life table models for analysis of higher education life-path, assesses gender differences in study cycles. The middle term projections for tertiary enrolment are estimated and the author concludes that enrolment is expected to decrease by 18-38%; proportion of older-age students will decrease. The author provides analysis of student population socio-economic and gender structure in Latvia. Important differences between male and female study paths are observed, and the higher education system in Latvia is socially selective. Key words: higher education, students, multistate life tables
Role of demographic and social factors in formation and development of higher education attainment in Latvia Abstract The aim of the thesis is to document the interaction between demographic characteristics and higher education in Latvia with emphasis on gender issues and socio-economic background; and develop a model for analysing the higher education lifecycle. The author theoretically develops and adapts three specifications of multistate life table models for analysis of higher education life-path, assesses gender differences in study cycles. The middle term projections for tertiary enrolment are estimated and the author concludes that enrolment is expected to decrease by 18-38%; proportion of older-age students will decrease. The author provides analysis of student population socio-economic and gender structure in Latvia. Important differences between male and female study paths are observed, and the higher education system in Latvia is socially selective. Key words: higher education, students, multistate life tables