Role of demographic and social factors in formation and development of higher education attainment in Latvia

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Latvijas Universitāte

Language

eng

Abstract

Demogrāfisko un sociālo faktoru loma iedzīvotāju augstākās izglītības līmeņa veidošanā un attīstībā Latvijā Anotācija Promocijas darba mērķis ir dokumentēt mijiedarbību starp demogrāfiskiem raksturojumiem un augstāko izglītību Latvijā ar uzsvaru uz dzimuma un sociāldemogrāfiskiem aspektiem; un izveidot modeli augstākās izglītības dzīves cikla analīzei. Autore teorētiski izstrādā un adaptē trīs daudzstatusu modeļa specifikācijas augstākās izglītības studiju cikla modelēšanai, un novērtē dzimumu atšķirības studiju ciklos. Tiek aprēķināta iespējamā studējošo skaita dinamika Latvijā vidējā termiņā un secināts, ka studējošo skaits augstākajā izglītībā samazināsies par 18-38%, pieaugs vecāko studentu īpatsvars. Autore sniedz studējošo sociāl-demogrāfiskās un dzimumu struktūras analīzi Latvijā. Pastāv būtiskas atšķirības starp sieviešu un vīriešu studiju ceļiem, un augstākās izglītības sistēma Latvijā sociālā ziņā ir selektīva. Atslēgas vārdi: augstākā izglītība, studējošie, daudzstatusu pārejas modelis
Role of demographic and social factors in formation and development of higher education attainment in Latvia Abstract The aim of the thesis is to document the interaction between demographic characteristics and higher education in Latvia with emphasis on gender issues and socio-economic background; and develop a model for analysing the higher education lifecycle. The author theoretically develops and adapts three specifications of multistate life table models for analysis of higher education life-path, assesses gender differences in study cycles. The middle term projections for tertiary enrolment are estimated and the author concludes that enrolment is expected to decrease by 18-38%; proportion of older-age students will decrease. The author provides analysis of student population socio-economic and gender structure in Latvia. Important differences between male and female study paths are observed, and the higher education system in Latvia is socially selective. Key words: higher education, students, multistate life tables

Citation

Relation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By