Pirmsskolas vecuma bērnu eksternalizēto uzvedības problēmu saistība ar vecāku audzināšanas pieejām

Loading...
Thumbnail Image

Date

Advisor

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Latvijas Universitāte

Language

lav

Abstract

Pētījuma mērķis bija noskaidrot - vai vecāku audzināšanas pieejas ir saistītas ar eksternalizētās uzvedības problēmām pirmsskolas vecuma bērniem? Kā arī - kādas audzināšanas pieejas paredz uzvedības problēmas pirmsskolas vecuma bērniem? Pētījumā piedalījās N = 45 bērnu vecāki, kam ir bērni vecumā no 4-7 gadiem (M = 5,62 SD = 1,07). Pētījuma gaitā, tika izveidota respondentu izlase (n = 30) – bērni vecumā no 6-7 gadiem. Pētījumā tika izmantotas divas aptaujas – Gentas audzināšanas skala (Ghent Parental Behavior Scale (GPBS)), (Van Leeuwen et.al., 2004), vecāku audzināšanas pieejas noteikšanai, kā arī Bērna uzvedības novērtēšanas aptauja bērnu vecākiem (Child Behavior Checklist (CBCL/1,5-5 un CBCL/6-18), Achenbach & Rescorla, 2000). Šī pētījuma rezultāti parādija, ka pastāv pozitīva sakarība starp vienu no vecāku audzināšas pieejas skalām – disciplinēšanu un vienu no eksternalizētās uzvedības skalām – uzmanības problēmas (rs = 0,39, p < 0,05), kā arī, ka disciplinēšana statistiski nozīmīgi prognozē – par 14% uzmanības problēmas izmaiņas (F = 4,72, p < 0,05, R2 = 0,14).
The aim of the present research was to define – are parenting practices related to externalized behavior problems in preschool children? And also – which parenting practices predict behavioral problems? 45 parents (N = 45) took part in this stydy. They had to evaluate their children aged 4-7 years old (M = 5,62, SD = 1,07). During the research, it was established in the sample of respondents (n = 30) - children aged 6-7 years. The study used two surveys - Ghent Parental Behavior Scale (GPBS), (Van Leeuwen et.al., 2004) and Child Behavior Checklist (CBCL/1,5-5 un CBCL/6-18), (Achenbach & Rescorla, 2000). Results of this study showed that there is a positive relationship between one of the parenting practice scales – disciplining and one of the externalized behavioral scales - attention problems (rs = 0,39, p <0,05), as well as the disciplining statistically significantly predict – (14%) attention problems (F = 4,72, p <0.05, R2 = 0,14).

Citation

Relation

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By