Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ietekme uz cilvēku lasīšanas paradumiem
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
lav
Abstract
Bakalaura darbā „Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju ietekme uz cilvēku lasīšanas paradumiem” apskatīts, kā mūsdienu tehnoloģiju attīstība ir ietekmējusi iedzīvotāju lasīšanas paradumus, un, pieaugot digitālo tehnoloģiju funkcionālajām iespējām, kā sabiedrība uz to reaģē gan mācību jomā, gan katra cilvēka ikdienā. Pētījuma mērķis ir noskaidrot, kādi šobrīd ir lasīšanas paradumi dažādu vecumu iedzīvotājiem Latvijā gan digitālajā, gan drukātajā lasīšanas vidē un kas veicina vides izvēli. Pētījumā par respondentiem izvēlēti universitāšu studenti, vidusskolas skolēni, pirmsskolas skolotāja un citi pēc nejaušības principa anketēti vai intervēti Latvijas iedzīvotāji. Pētījumā izvirzītā hipotēze, ka skolēnu un studentu starpā informācijas un komunikācijas tehnoloģijas tiek lietotas gan izklaides, gan mācību ietvaros, apstiprinājās.
Bachelor’s thesis „Information and communication Technologies impact on people’s reading habits” discusses how modern tehnologies have affected the population’s reading habits and thanks to the increase of digital technology functional capabilities, how society reacts to that in educational systems and each person’s daily life. The study aims to find out what are the reading habits of different age groups of Latvia in digital and printed reading environments and what contributes to selection of environment. The respondents that were selected for this study are university and high school students, pre-school teacher and other randomly surveyed or interviewed Latvians. The hypothesis of the study was proven. Information and communcation technologies are used by pupils and students mostly for the purposes of both entertainment and studying.
Bachelor’s thesis „Information and communication Technologies impact on people’s reading habits” discusses how modern tehnologies have affected the population’s reading habits and thanks to the increase of digital technology functional capabilities, how society reacts to that in educational systems and each person’s daily life. The study aims to find out what are the reading habits of different age groups of Latvia in digital and printed reading environments and what contributes to selection of environment. The respondents that were selected for this study are university and high school students, pre-school teacher and other randomly surveyed or interviewed Latvians. The hypothesis of the study was proven. Information and communcation technologies are used by pupils and students mostly for the purposes of both entertainment and studying.