Jauno izglītības iestāžu vadītāju adaptācija un sagatavošana darbam izglītības iestādēs
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
N/A
Abstract
Agris Upenieks. Jauno izglītības iestāžu vadītāju sagatavošana un adaptācija darbam
izglītības iestādēs. Anotācija. Ir veikts pētījums par jauno izglītības iestāžu vadītāju vadošās
darbības sākumposmu, to ietekmējošiem faktoriem, raksturīgākajām problēmām un to
risinājumiem. Noteiktas izglītības iestāžu vadītāju kompetences jaunās ekonomikas laikmetā.
Izstrādātas izglītības iestāžu vadītāju izglītības konceptuālās nostādnes un konceptuālais
modelis, kā arī organizēta modeļa ekspertu vērtēšana un dažu tā moduļu aprobācija. Izstrādāti
ieteikumi Izglītības un zinātnes ministrijai, Izglītības pārvaldēm jauno izglītības iestāžu
vadītāju atlasei, izglītošanai un sagatavošanai vadošā darba uzsākšanai, speciālistu atbalsta
organizēšanai, kā arī ieteikumi izglītības iestādes vadītāja amata pretendentiem un jaunajiem
izglītības iestāžu vadītājiem.
Agris Upenieks. The training and adaptation of new principals of educational institutions for work in educational establishments. Annotation. The research focuses on the beginning of the career of principals of educational institutions, its implicative factors, the most characteristic problems and their solutions. As a result, a set of competencies for principals in the era of new economics have been formulated, a conceptual statements and model of principals’ education have been formed, an evaluation of the model by experts has been conducted. The author has developed suggestions for state institutions for the selection, training and grooming of new principals of educational institutions, for organising support for them, as well as suggestions for pretenders to the post of a principal and for new principals of educational establishments.
Agris Upenieks. The training and adaptation of new principals of educational institutions for work in educational establishments. Annotation. The research focuses on the beginning of the career of principals of educational institutions, its implicative factors, the most characteristic problems and their solutions. As a result, a set of competencies for principals in the era of new economics have been formulated, a conceptual statements and model of principals’ education have been formed, an evaluation of the model by experts has been conducted. The author has developed suggestions for state institutions for the selection, training and grooming of new principals of educational institutions, for organising support for them, as well as suggestions for pretenders to the post of a principal and for new principals of educational establishments.