4-5 gadīgu bērnu uzvedības kultūras veicināšana pirmsskolā
Loading...
Date
Authors
Advisor
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
Latvijas Universitāte
Language
lav
Abstract
Darba autore: Signe Rozenbaha Darba tēma: 4 – 5 gadīgu bērnu uzvedības kultūras veicināšana pirmsskolā Pētījuma mērķis: Teorētiski un praktiski izzināt 4 – 5 gadīgu bērnu uzvedības kultūras veidošanās gaitu un tās sekmēšanas iespējas pirmsskolas pedagoģiskajā procesā. Pētījuma jautājums: Kādu paņēmienu izmantošana efektīvāk veicina pirmsskolas bērnu uzvedības kultūras veidošanos? Pētījuma uzdevumi: 1. Analizēt psiholoģiski pedagoģisko literatūru par uzvedības kultūru, tās veidošanos bērniem pirmsskolas vecumā. 2. Raksturot pieaugušo ietekmi uz pirmsskolēnu uzvedības kultūras veidošanos. 3. Pētīt bērnu uzvedības kultūras sekmēšanas iespējas pirmsskolā, izstrādāt ieteikumus skolotājiem. Darba teorētiskajā daļā tiek raksturota uzvedības kultūra, raksturots pieaugušais kā uzvedības kultūras izpratnes veidotājs, kā arī analizētas dažādas metodes un paņēmieni uzvedības veidošanai. Darba pētnieciskajā daļā tiek izmantotas pedagoģiskās novērošanas metode un praktiskā darbība ar bērniem. Izstrādāti kritēriji bērnu uzvedības prasmju novērošanai gan sākotnēji, gan atkārtoti pēc pedagoģiskās darbības. Pedagoģiskajai darbībai tika izvēlētas rotaļas, situāciju analīzes, praktiskie vingrinājumi, literāri teksti. Praktiskais pētījums pierādīja, ka ar šīm aktivitātēm ir iespējams uzlabot bērnu uzvedības prasmes. Atslēgas vārdi: uzvedības kultūra, etiķete, 4 – 5 gadus veci bērni, pedagoģiskā darbība. Darba apjoms: 43 lpp, 2 tabulas, 13 attēli, 38 literatūras avoti, 4 pielikumi.
Author of the work: Signe Rozenbaha Theme of the work: Promoting the behavioral culture of 4-5 year old children in preschool. Research of the study: Theoretically and practically to find out the course of formation of 4- 5 year old children's behavioral culture and its promotion in the pre-school pedagogical process. Research question: What techniques are more effective in promoting a behavioral culture in pre- school children? Research tasks: 1. To analyze the psychological pedagogical literature on behavioral culture, its formation in preschool children. 2. To characterize the influence of adults on the formation of pre-school behavior culture. 3. To study the possibilities of promoting children's behavioral culture in preschool, to develop recommendations for teachers. The theoretical part of the work describes the behavioral culture, describes the adult as a creator of behavioral culture, as well as analyzes various methods and techniques for behavioral formation. In the research part of the work, criteria for the observation of children's behavioral skills are developed both initially and repeatedly after pedagogical activity. Games, situation analyzes, practical exercises, literary texts were chosen for the pedagogical activity. Practical research has shown that these methods can improve children's behavioral skills. Keywords: behavioral culture, etiquette, 4-5 years old children, pedagogical activity. Work volume: 43 pages, 2 tables, 13 pictures, 38 literature sources, 4 attachments.
Author of the work: Signe Rozenbaha Theme of the work: Promoting the behavioral culture of 4-5 year old children in preschool. Research of the study: Theoretically and practically to find out the course of formation of 4- 5 year old children's behavioral culture and its promotion in the pre-school pedagogical process. Research question: What techniques are more effective in promoting a behavioral culture in pre- school children? Research tasks: 1. To analyze the psychological pedagogical literature on behavioral culture, its formation in preschool children. 2. To characterize the influence of adults on the formation of pre-school behavior culture. 3. To study the possibilities of promoting children's behavioral culture in preschool, to develop recommendations for teachers. The theoretical part of the work describes the behavioral culture, describes the adult as a creator of behavioral culture, as well as analyzes various methods and techniques for behavioral formation. In the research part of the work, criteria for the observation of children's behavioral skills are developed both initially and repeatedly after pedagogical activity. Games, situation analyzes, practical exercises, literary texts were chosen for the pedagogical activity. Practical research has shown that these methods can improve children's behavioral skills. Keywords: behavioral culture, etiquette, 4-5 years old children, pedagogical activity. Work volume: 43 pages, 2 tables, 13 pictures, 38 literature sources, 4 attachments.