• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mākslas situācija pēc “mākslas beigām”.

Thumbnail
View/Open
311-31206-Lolita_Skrinda_ls07132.pdf (383.2Kb)
Author
Skrinda, Lolita
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Rubene, Māra
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbā tiek pētīts jautājums, ko Hēgelis domājis, piedēvējot mākslai ,,pagājības” raksturu un kā viņa skatījums atbalsojas turpmākajās mākslas filozofu un estētiķu diskusijās, kuras veltītas „mākslas beigu” tēmai. Tuvāk tiek skatīta Artura Danto mākslas filosofija un viņa piedāvātā ,,pēcvēsturiskās” mākslas koncepcija. Vai tās ir ,,mākslas beigas” vai ,,mākslas komentāra” krīze, un ar ko būtu raksturojama mākslas situācija pēc ,,mākslas beigām”? Mākslas situācijas pēc „mākslas beigām” apskats tiek balstīts uz Benjamina, Heidegera, Gadamera, Vatimo, Velša, Liotāra, Bodrijāra aprakstiem un skaidrojumiem, aplūkojot tos mākslas vēstures un mākslas aktuālo notikumu kontekstā. Atslēgvārdi: „mākslas beigas”, Hēgelis, Danto, lielie vēstījumi, plurālisms.
 
This Paper explores the question, what Hegel has thought by qualifying the art as the „thing of past” and how his point of view has been reflected in going discussions of art philosophers and aestheticianss, which were dedicated to the subject of the „end of art”. In my thesis I analyze as well Arthur Danto’s philosophy of art and his proposed conception of „post-historical art”. Whether it is the „end of art” or the crisis of „commentary of art”, and how can be described the situation of art after the „end of art”? The survey of the situation of art after the „end of art” is based also on reviews and interpretations of Benjamin, Heidegger, Gadamer, Vattimo, Welsch, Lyotard and Baudrillard, looking closely the development of art and its current situation. Keywords: „end of art”, Hegel, Danto, „master narratives”, pluralism.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/12721
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV