• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tūrisms Latvijā 1918.-1940. Latvijas tūrisma preses atspoguļojumā

Thumbnail
View/Open
311-23496-Vilumsone_Monta_mv09007.pdf (1.035Mb)
Author
Viļumsone, Monta
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Butulis, Ilgvars
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Tūrisma nozare Latvijas Republikā sāka veidoties 20. gadsimta 20. gados un ieņēma svarīgu lomu Latvijas sabiedriskajā dzīvē.Tūrismam bija izglītojoša un audzinoša loma. Latvijā tā bija nozare, kuras attīstības veicināšanai tika dibinātas biedrības un vēlāk organizētas plašas propagandas akcijas.Bakalaura darbs veltīts tūrisma vēsturei Latvijā. Darba mērķis ir raksturot tūrisma attīstības posmus un galvenās tendences no 1918-1940. gadam.No 1921. gada līdz Kārļa Ulmaņa apvērsumam visvairāk tūrisma nozares attīstību veicināja biedrību darbība un arī tūrisma žurnāli. Pēc apvērsuma visas biedrības tika likvidētas un tūrisma nozare tika pakļauta Tūrisma birojam,kas darbojās Iekšlietu ministrijas Emigrācijas un tūrisma nodaļas pakļautībā. Tūrisma birojs pārzināja tikai iekšējo tūrismu,bet ārējais tūrisms Latvijā tika nodota valsts dzelzceļa ceļojumu biroja Ceļatrans pakļautībā. Tūrisma prese Latvijā pēc 1934.gada mainījās,atspoguļojot autoritārā režīma realizētās izmaiņas tūrisma politikā.
 
In the 20th century the tourism industry in the Republic of Latvia was developing and playing an important role in its social life, the new information published by the tourism press educated the people of Latvia about other countries abroad. The first stage in the industry’s development was that non-governmental tourism organizations were founded, this was followed by the organization of advertising campaigns. The main objective of this research is to analyze and describe the history of tourism in Latvia from 1921 to 1940. Non-governmental organizations played the biggest part in the development of the industry, with a contribution from tourism magazines. Organizations and magazines gave information about the beautiful places in Latvia and abroad and made suggestions for travelling. After 1934 all organizations were closed down. The only tourism related organization which remained was the Tourism Office.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/13591
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6363]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV