• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Virsrakstu lingvistiskās īpatnības laikrakstos angļu valodā un to ietekme uz lasītāju

Thumbnail
View/Open
306-12438-Andersone_Eliza_ea05009.pdf (1.091Mb)
Author
Andersone, Elīza
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Karapetjana, Indra
Date
2009
Metadata
Show full item record
Abstract
Laikrakstu virsrakstos lietotās valodas stilam ir raksturīgi specifiski komunikatīvi mērķi un īpaši izteiksmes līdzekļi. Darba mērķis bija izpētīt laikrakstu virsrakstu īpatnības un funkcijas lasītāju izpratnē. Literatūras apskata rezultātā iegūtās teorētiskās atziņas ļāva secināt, ka Headlinese jeb virsrakstu valoda ir laikrakstu valodas stila apakš-žanrs, kam raksturīgas dažādas sintaktiskas, gramatiskas, semantiskas un stilistiskas īpatnības. Lasot laikrakstu virsrakstus, atmiņā uzglabātās zināšanas jeb shēmas palīdz atpazīt valodas elementus, kā arī interpretēt, uztvert un izprast virsrakstus, kas var veicināt motivāciju lasīt attiecīgo rakstu. Liela formāta laikrakstu: „The Guardian” un „The New York Times” un neliela formāta laikrakstu: „The Sun” un „The Mirror” izvēlēto virsrakstu diskursa analīze, kā arī ar anketas palīdzību iegūto datu analīze, kurā 66 respondentu atbildes ļāva secināt, ka ne tikai interesantas un saistošas sintaktiskas, gramatiskas un stilistiskas īpatnības, bet arī iepriekš atmiņā uzglabātas zināšanas un motivācija ir būtiski faktori, kas ietekmē veiksmīgu laikrakstu virsrakstu uztveri un izpratni. Atslēgas vārdi: Laikraksts, Virsraksts, Lingvistiskās īpatnības, Shēmas, Motivācija, Izpratne.
 
The style of language used in newspaper headlines is characterized by specific communicative purposes and linguistic means. The goal of the BA paper was to explore the peculiarities and the functions of newspaper headlines and their impact on the reader. A summative analysis of the relevant theories allowed us to conclude that Headlinese is a sub-genre of the newspaper style, which is characterized by the use of peculiar syntactic, grammatical, semantic and stylistic features. While processing a newspaper headline, specific generic knowledge or schemata help a reader to recognize linguistic elements, interpret, perceive and comprehend the headline, which might increase their motivation to read the relevant article. The discourse analysis of the selected headlines from the broadsheet newspapers: “The Guardian” and “The New York Times” and the tabloids: “The Sun” and “The Mirror” and the data received from the analysis of the questionnaire administered to 66 respondents allowed us to conclude that not only interesting and captivating syntactic, grammatical, semantic and stylistic features but also the reader’s background knowledge and motivation are important for successful perception and comprehension of newspaper headlines. Key words: Newspaper, Headline, Linguistic Peculiarities, Schemata, Motivation, Comprehension.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/15368
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6363]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV