• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Salīdzinājuma loma Platona sokratiskajā dialogā „Protagors”

Thumbnail
View/Open
306-35086-Oltre_Artis_ao10062.pdf (531.7Kb)
Author
Oltre, Artis
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kukjalko, Brigita
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Salīdzinājuma nozīme Platona sokratiskajā dialogā „Protagors” ir pētniecisks darbs, kurā bakalaura darba autors par bakalaura darba mērķi izvirza noskaidrot salīdzinājuma lomu Platona sokratiskajā dialogā Protagors. Lai to panāktu, bakalaura darba autors pēta salīdzinājumu daudzveidību attiecīgajā dialogā. Darba autors izdala vairākas salīdzinājumu grupas un pēta to uzvedību dialoga kontekstā. Kā salīdzinājumu grupas īpaši izceļas analoģija un analoģisks pretstatījums. Pētot to darbību kontekstā, tika ievērots, ka tās grupējas un veido salīdzinājumu sistēmas. Piesaistot teoriju par induktīvo spriešanas metodi, tiek identificēts, ka salīdzinājumu sistēmas ir viens no elementiem, kas tiek izmantots šajā spriešanas metodē. Darba nobeigumā tiek ierosināts pētījumu turpināt un meklēt arī citus valodas līdzekļus, kuri piedalās šajā procesā.
 
Role of Comparison in Plato’s Socratic Dialogue „Protagoras” is a research paper in with the aim to determine what is the exact role of comparison in this dialogue. To find that out the author of this bachelor’s theses researches the diversity of comparison in the dialogue. Some groups of comparisons are discovered and then these groups are being examined in relation to the context of the dialogue. Analogy and analogical contrast stands out from the rest as a group. Examining this group it is noticed that these analogies and analogical contrasts create comparison systems. Then examining these groups in relation to inductive reasoning method it is found out that these systems are an important element for the inductive reasoning method.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/16476
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV