Show simple item record

dc.contributor.advisorDirba, Māraen_US
dc.contributor.authorTimofejeva, Aleksandraen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T07:37:40Z
dc.date.available2015-03-24T07:37:40Z
dc.date.issued2009en_US
dc.identifier.other12633en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/20009
dc.description.abstractMaģistra darbs ir par vidusskolēnu un skolotāju mijkultūru kompetences izpratni. Darba mērķis ir izpētīt vidusskolēnu un skolotāju mijkultūru kompetences izpratni un izstrādāt veidus šīs kompetences pilnveidei vidusskolā. Pētījuma metodes ir kritiska literatūras analīze par mijkultūru kompetences jēdzienu un vidusskolēnu un skolotāju anketēšana, lai analizētu viņu mijkultūru kompetences izpratni. Sekojošā kvalitatīvā un kvantitatīvā analīze norādīja uz nepieciešamību izstrādāt uzdevumus, lai veicinātu studentu izpartni par savu un citu cilvēku sarežģītību un daudzveidību. Lai pārbaudītu stundu plānu piemērotību, tie tika aprobēti angļu valodas stundās vidusskolā. Rezultāti parādīja, ka izprotot savu daudzveidību, skolēni pamazām izprata arī citu cilvēku daudzveidību un pieņēma jaunu skatījumu (non-essentialist) `kultūras` un komunikācijas interpretācijā.en_US
dc.description.abstractThe Master thesis is devoted to the problem of students’ and teachers’ understanding of intercultural competence at secondary school. The aim of the thesis is to investigate teachers’ and learners’ understanding of intercultural communicative competence and suggest the ways of promoting the competence under discussion at secondary school. The methods that were used in the research were critical analysis of theoretical literature on intercultural competence, followed by designing relevant questionnaires for students and teachers in order to analyse their understanding of intercultural competence. The subsequent qualitative and quantitative research suggested the necessity of designing activities for fostering students’ understanding of others’ and own complexity and diversity. To verify the usefulness of the lesson plans, they were piloted in the English language classroom at secondary school. The results of the latter showed that by carrying out the lesson plans aimed at realizing their own complexity, the students gradually learnt to appreciate the intricacy and plurality of others, developing a non-essentialist view on ‘culture’ and communication.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectValodniecībaen_US
dc.titleSkolotāju un skolēnu izpratne par mijkultūras kompetencien_US
dc.title.alternativeTeachers’ and Students’ Understanding of Intercultural Competenceen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record