• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valodas lietojums norvēģu un latviešu reklāmās sieviešu žurnālos 1970. un 2010. gadā

Thumbnail
View/Open
306-16051-Klibais_Kristine_kk06021.pdf (47.42Mb)
Author
Klibais, Kristīne
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Platace, Agnija
Date
2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba nosaukums ir ”Språkbruk i norske og latviske reklamer i kvinneblader i 1970 og 2010” (”Valodas lietojums norvēģu un latviešu reklāmās sieviešu žurnālos 1970. un 2010. gadā”). Darba mērķis ir aplūkot valodas lietojuma attīstību norvēģu un latviešu reklāmas sieviešu žurnālos 1970. un 2010. gadā, koncentrējoties uz uzrunas formu reklāmā. Lai sasniegtu šo mērķi, tiek apskatītas un analizētas norvēģu un latviešu reklāmas, uzsvars tiek likts uz to, kā reklāmas valoda ietekmē cilvēku izvēli kļūt par potenciālo pircēju. Reklāma tiek aplūkota saziņas procesā. Tiek analizēti veidi, kā reklāmā tiek atspoguļotas dzimumu lomas 1970. gadā un mūsdienās. Balstoties uz pētījuma rezultātiem, tiek secināts, ka dzimumu lomām ir noteikta uzbūve reklāmās un tā nav mainījusies. Dominējošā uzrunas forma norvēģu un latviešu reklāmās ir personas vietniekvārds – tu. ATSLĒGVĀRDI: valodas lietojums, reklāma, sūtītāja arguments, saņēmēja arguments, dzimumu lomas
 
The title of the thesis is ”Språkbruk i norske og latviske reklamer i kvinneblader i 1970 og 2010” (”Language usage in Norwegian and Latvian women’s magazine advertisements in 1970 and 2010”). The goal of the bachelor thesis is to discuss the development of language usage in Norwegian and Latvian women’s newspapers in 1970 and 2010. The emphasis is put on the address form used in advertising. To attain this goal the language of advertising is analyzed. Emphasis is laid on the ways how the advertising language influences people’s choice to become potential consumer. Advertisement is examined in the process of communication. The patterns of gender roles are analyzed in advertisements of 1970 and 2010. Based on the results of the research, the following conclusion is made: the gender roles have a particular structure that has not changed in last forty years. The prevailing address form in both Norwegian and Latvian advertisements is personal pronoun – you. KEY WORDS: language usage, advertisement, sender argument, receiver argument, gender roles
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/20044
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV