Dvēseles arhetips Kārļa Skalbes pasakās
Author
Kampāne, Sintija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Vecgrāvis, Viesturs
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Eiropas kultūrai piemīt izteikta duālisma dominante. Šī dualitāte apliecina matērijas un garīguma pretstatu. Romantisma platformā, kura nomainīja uz matēriju tendētā racionālisma sistēmu, prioritāte piemita garīguma pozīcijai. Romantisma vēlīnajā periodā plaisa starp bezgalīgo (sakrālo) un galīgo (profāno) ideālisma zuduma dēļ pieauga. Lai sevi, tātad arī mākslu glābtu no bojāejas, daudzas romantisma idejas variatīvi transformējās jaunromantismā un pat modernismā.
Pasaka kā mīta metamorfiska forma ietver kultūras vērtības. Kārļa Skalbes pasakās dvēseles dzīve ir aktualizēta harmonijas meklējumu telpā. Junga arhetipu teorija akcentē simbolu un arhetipu klātbūtni dvēseles dzīvē. Kārļa Skalbes pasakās dvēseles būtība tiek atklāta „Mātes”, „Sirmgalvja”, „Bērna”, „Ceļojuma”, „Meža”, „Gara” arhetipos, kā arī zaudētās paradīzes ilgās. Poetizētie Skalbes pasaku varoņi dažkārt nokļūst robežsituācijā, tādējādi tuvinoties modernisma personāžu tipiem. Atslēgas vārdi: Kārlis Skalbe, arhetipi, pasakas, romantisms, neomītisms, dvēsele European culture possesses typical dominance of dualism. This duality acknowledges the opposite of mater and spirituality. Priority possessed position of spirituality in the platform of romanticism, which replaced system of rationalism directed to matter. Many ideas of romanticism variationally transformed to neoromanticism and even modernism in order that romanticism and consequently art could be saved.
Fairytale as metamorphic form of myth contains values of culture. Fairy-tales of Kārlis Skalbe interpret that life of soul (anima) has been actualized in space of harmony searching. Jung theory of archetypes accentuates presence of symbols and archetypes for life of anima. The entity of anima has been revealed by archetypes of “Mother”, “Old man”, “Child”, “Forest”, “Journey”, “Spirit” and by longing of lost paradise. Poeticized characters of Skalbe fairy-tales sometimes arrive in the liminality thereby approximate to characters types of modernism. Key words: Kārlis Skalbe, archetipes, fairy-tales, romanticism, neo-mythology, anima