• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Morāles pirmavots precēs: pārdevēju veidotas vērtības

Thumbnail
View/Open
306-33730-Grintals_Janis_jg10048.pdf (693.0Kb)
Author
Grīntāls, Jānis
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Hamilton, Gareth Euan
Date
2013
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbs "Morāles Pirmavots precēs: pārdevēju veidotas vērtības" pievēršas pārtikas veikala ikdienas izpētei, atklājot pārtikas produktos ietverto nozīmju sociālo aspektu - produktu vērtības radīšanu caur pārdošanas un ražošanas praksēm. Izpētes darbs veikts balstoties sešu nedēļu ilgā lauka darbā. No pētījuma rezultātiem iespējams secināt, ka produktu nozīmes tiek veidotas jau ražošanas procesa gaitā, piešķirot šiem produktiem noteiktas specifikācijas. Ražošanas process tiek atklāts arī pārdošanas laikā pircējiem neformālas sociālās komunikācijas ceļā un novērojumu veidā, šiem produktiem piešķirot noteiktas bioloģiskas un sociālas kvalitātes, kā veselīgums, sātīgums, autentiskums un zināma izcelsme. Šādā veidā pircējiem tiek radīts priekšstats par preci, kas iemieso pozitīvas vērtības, kuras viņi varētu vēlēties patērēt un ieteikt citiem.
 
Bachelor's research 'Commodities with Moral Provenance: Construction of Value by Sales People' pays attention to grocery store and its daily routine in terms of goods and social values attached to them in order to obtain a closer look at the practices of meaning construction in production. The research was done based on a six weeks long fieldwork. From the results of the research it is possible to argue that values attached to goods are constructed at the beginning of production, attaching specifications to the ingredients. The production is also revealed to customers in conversations and through a possibility to observe the production, attaching particular biological and social qualities to these goods, such as healthiness, satiety, authenticity and known origin. In such a way positive notions on goods are created to consumers, which they would want to consume and suggest to others.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22152
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV