Leksiskie valodas izteiksmes līdzekļi skaistumkopšanas un modes reklāmās
Autor
Lazdiņa, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Farneste, Monta
Datum
2014Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Bakalaura darba tēma ir „Leksiskie stilistiskie valodas izteiksmes līdzekļi skaistumkopšanas un modes reklāmās”. Darba galvenais mērķis ir izpētīt diskursa, žanra, reklāmas un reklāmu valodas teorijas, kas būtu par pamatu darba empīriskās daļas veikšanai. Skaistumkopšanas un modes reklāmu tekstu analīze ir veikta, izmantojot stilistiskās analīzes pētniecības metodi. Praktiskās daļas pamatā ir 86 leksiski stilistiskās figūras, kas ekscerpētas no 75 reklāmu tekstiem no šādiem tiešsaistē aplūkotajiem žurnāliem: Vogue, Glamour, Elle, Instile un Cosmopolitan. Pētījuma rezultāti pierādīja, ka epiteti ir visbiežāk izmantotais valodas izteiksmes līdzeklis reklāmās. Vairumā gadījumu epiteti tika lietoti kopā ar lietvārdu (65%); visizplatītākais epitetu veids bija vienkāršie epiteti (73%), kā arī epiteti ar pārnestu nozīmi (83%). Turklāt reklāmās epiteti tika lietoti, lai uzsvērtu kvalitāti un kāda produkta labās, neparastās īpašības. Arī metaforas veidoja lielu īpatsvaru reklāmu tekstos (25%). Viennozīmīgi var apgalvot, ka iegūtie pētījuma dati liecina: leksiskie valodas izteiksmes līdzekļi reklāmās ir izmantoti, lai piesaistītu uzmanību, jo mūsdienās informācijas plūdos tiek pamanīta tikai ekspresīva (ne – neitrāla) valoda.
Atslēgas vārdi: diskurss, reklāmas diskurss, reklāmu valoda, žanrs, leksiskie valodas izteiksmes līdzekļi The topic of the bachelor Thesis is ‘Lexical stylistic devices in beauty treatment and fashion advertisements’. The present paper primarily aimed at investigating the theory on discourse, genre, advertising process and its language. The implemented research method was stylistic analysis. The empirical research was based on 86 instances of lexical stylistic devices found in 75 advertisements of online editions of the following magazines: Vogue, Glamour, Elle, Instile and Cosmopolitan. The results of the analysis indicated that epithets are the most commonly used lexical stylistic device in advertisements. In most cases they were associated with a noun (65%); there were mainly simple epithets used (73%), also there was a remarkable amount of transferred epithets used (83%). Moreover, in advertisements epithets were used in order to highlight the good quality and features of a product. Also, there was a considerable amount of metaphors used
in advertisements (25% of all instances). Anyhow, the findings suggested that lexical stylistic devices are commonly used in advertisements with an aim to make them more attractive to the audience.
Key words: discourse, advertising discourse, advertising language, genre, lexical stylistic devices