Tagadnes metaforizācija pašmācības grāmatās
Author
Mileiko, Ilze
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Spirida, Margarita
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Tagadnes metaforizācija nav tikusi plašāk apskatīta akadēmiskā līmenī, tāpēc šis darbs ir mēģinājums uzsākt izpēti šajā laukā. Pētījuma mērķis ir noteikt avota domēnus, kas izmantoti tagadnes metaforizēšanai izvēlētajās pašmācības grāmatās: Ekharta Tolles „Tagadnes spēks”, Jon Kabat-Zinn „Lai arī kur tu dotos, tu atrodies šeit: apzinātības meditācija ikdienā” un Deila Kārnegī „Kā izbeigt raizēšanos un sākt dzīvot”. Izpētes teorētiskajā daļā tiek piedāvāts metaforu iedalījuma apraksts, kā arī tiek apskatītas konceptuālo domēnu lomas metaforu veidošanā. Darba empīriskajā daļā tiek piedāvāts izvēlētajās grāmatās izmantoto metaforu iedalījums atbilstoši to avota domēniem un ar to lietojumu panāktā efekta analīze. Pētījumā atklājies, ka metaforu lietojumu šajos darbos ietekmē katra autora individuālais rakstības stils, kultūras paradigmas, atbalstītās reliģijas un filozofiskie darbi, kā arī loģiskais tagadnes koncepta pamatojums. Since academic discussion on the metaphorization of the now in self-help books is largely missing, the present research is an attempt to fill in the niche. The goal of this research, thus, is to determine source domains used to metaphorize the now in the selected self-help books, viz. ‘The Power of Now’ by Eckhart Tolle, ‘Wherever You Go, There You Are: Mindfulness Meditation in Everyday Life’ by Jon Kabat-Zinn and ‘How to Stop Worrying and Start Living’ by Dale Carnegie. The theoretical considerations offer the discussion on the types of metaphors and the roles of conceptual domains in the formation of metaphors. The empirical part offers the division of metaphors used in the books according to their source domains and presents the effect achieved by the use of metaphors for describing the now. The research has revealed that the use of metaphors is influenced by the individual style, cultural paradigms, favoured religious and philosophical writings and rationale behind the concept of the now.