Jauniešu priekšstati un skaidrojums par slimību „Veģetatīvā distonija” caur kultūras un sociālo prizmu
Author
Tomšēvica, Anete
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Putniņa, Aivita
Date
2014Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbā tiek apskatīti jauniešu priekšstati par slimību „veģetatīvā distonija” balstoties uz Artura Kleinmana izskaidrojošajiem modeļiem. Darba mērķis ir izpētīt jauniešu priekšstatus un viņu skaidrojumu par veģetatīvo distoniju un noskaidrot, kā jaunieši konstruē priekšstatus par sevi un savu ķermeni, tādā veidā veidojot izpratni par šo slimību. Lai sasniegtu izvirzīto mērķi, tika pētīta teorētiskā literatūra par veģetatīvo distoniju un priekšstatu veidošanos, par slimības izpausmēm, ārstēšanas metodēm un tās nozīmi. Bakalaura darba mērķis tiek sasniegts un tiek noskaidrots, ka jaunieši konstruē priekšstatus par slimību un par savu ķermeni caur kultūrā balstītiem priekšstatiem. Pētījumā pierādījās, ka sabiedrība vairāk uzticas citu pacientu pieredzēm un ārstēšanas metodēm.
Atslēgas vārdi- veģetatīvā distonija, kultūra, A.Kleinmana slimību skaidrojošie modeļi, priekšstati, pieredze Thesis examines youth perceptions about illness „vegetative dystonia” using Arthur Kleinman theory of explanatory models. Objective of thesis is to examine perceptions of young people and their explanations about vegetative dystonia. Also studying how youth build their perceptions about themselves and their bodies and in such way build understanding about this illness. In order to achieve the goal, the following was examined – theoretical literature about vegetative dystonia, how perceptions is made about illness causes, expressions, cure methods and illness meaning. Aim of thesis is achieved, it clarifies that youth generate their perceptions about illness and their body through culture-based perceptions. Research shows, that society put more trust in the experiences of other patients and their methods of treatment.
Keywords-vegetative dystonia, culture, A. Kleinman explanatory models of illness, perceptions, expierence