• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasīšanas izpratnes mācību materiālu izstrāde A2 līmeņa skolēniem

Thumbnail
View/Open
306-44643-Jirgena_Baiba_bu10002.pdf (1.751Mb)
Author
Jirgena, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Farneste, Monta
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Skolēnu lasīšanas izpratnes attīstīšana ir aktuāls temats valodas mācīšanās procesā. Mācīšanās materiāli ieņem neatsveramu lomu lasīšanas izpratnes attīstīšanā, tādēļ tiem ir jābūt veiksmīgi izstrādātiem, lai nodrošinātu skolēnu lasīšanas izpratnes attīstību. Tādēļ šī maģistra darba mērķis ir izstrādāt mācīšanas materiālus A2 līmeņa skolēniem, lai attīstītu viņu lasīšanas izpratni, pielietojot Blūma taksonomiju un shēmas teoriju. Lai sasniegtu šo mērķi, gadījuma izpēte tika izvēlēta kā pētījuma metode. Pētījuma dati tika iegūti ar aptaujas, izstrādāto materiālu pilotēšanas un testēšanas palīdzību. Pētījuma rezultāti parāda, ka visi skolēni ir uzlabojuši lasīšanas izpratni, stratēģisko kompetenci un kognitīvās prasmes. Skolēnu lasīšanas izpratnes attīstīšanas process ir laikietilpīgs, bet svarīgs valodas apguvē. Atslēgvārdi: lasīšanas izpratne, lasīšanas prasmes un stratēģijas, shēmas teorija, Blūma taksonomija
 
The development of learners’ reading comprehension is a topical issue in the process of language learning. Teaching materials take invaluable role in the development of reading comprehension, thus they must be successfully designed to ensure the development of learners’ reading comprehension. Therefore, the goal of the present Master theses is to design teaching materials for A2 level learners to develop their reading comprehension applying Bloom’s taxonomy and the schema theory. To reach this goal, a case study was selected as a research method. The research data was collected via questionnaires, piloting of the designed materials and testing. The results of the research show that all the learners have improved their reading comprehension as well their strategic competence and cognitive skills. The process of the development of learners’ reading comprehension is time consuming, but important in language learning. Key words: reading comprehension, reading skills and strategies, the schema theory, Bloom’s taxonomy
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/22309
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV