Lasīšanas un rakstīšanas deficīta ietekme uz valodas apguvi
Author
Safonova, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Darbs apraksta disleksijas rašanās cēloņus un tās ietekmi uz lasītprasmes un rakstītprasmes apguvi. Gadījuma izpēte, kas aplūko ar disleksiju slimu skolēnu, atspoguļo reālo situāciju, kāda tā ir izveidojusies vienā no Latvijas skolām. Lai labāk izprastu lingvistiskos procesus, kas ir iesaistīti lasīšanas un rakstīšanas apguvē, tika apkopotas respondenta rakstiskās teksta kļūdas trīs valodās, kuras viņš apgūst. Pētījuma rezultāti atklāj saikni starp fonoloģisko procesu traucējumiem un ortogrāfijas kļūdām disleksijas gadījumā. Darbs uzsver savlaicīgas problēmas diagnostikas nozīmi, atbilstošu iesaistīšanos un pedagogu pozitīvās pragmatiskās ieceres svarīgumu, veicinot valodas attīstību skolēniem ar disleksiju.
Atslēgas vārdi: disleksija, lasītprasme, rakstītprasme, fonoloģiskais deficīts, ortogrāfija, rakstiskā runa. The paper discusses the causes and effects of developmental dyslexia in literacy acquisition. The case study describing a dyslexic student looks at how an actual occurrence is handled in one of Latvian schools. The errors of the corpora collected from the participant’s written output in the three languages he is studying are analyzed to reach a better understanding of the linguistic processes involved in learning to read and write. The results of the research show a link between the impairment of phonologic processing and poor orthography in dyslexia. The paper emphasizes the importance of timely problem prediction, appropriate interventions and positive pragmatic intent of educators in driving the development of language in dyslexic students.
Key words: dyslexia, reading, writing, phonological deficit, orthography, written speech