• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Lasīšanas un rakstīšanas deficīta ietekme uz valodas apguvi

Thumbnail
View/Open
306-20694-Safonova_Jelena_js09031.pdf (6.040Mb)
Author
Safonova, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2011
Metadata
Show full item record
Abstract
Darbs apraksta disleksijas rašanās cēloņus un tās ietekmi uz lasītprasmes un rakstītprasmes apguvi. Gadījuma izpēte, kas aplūko ar disleksiju slimu skolēnu, atspoguļo reālo situāciju, kāda tā ir izveidojusies vienā no Latvijas skolām. Lai labāk izprastu lingvistiskos procesus, kas ir iesaistīti lasīšanas un rakstīšanas apguvē, tika apkopotas respondenta rakstiskās teksta kļūdas trīs valodās, kuras viņš apgūst. Pētījuma rezultāti atklāj saikni starp fonoloģisko procesu traucējumiem un ortogrāfijas kļūdām disleksijas gadījumā. Darbs uzsver savlaicīgas problēmas diagnostikas nozīmi, atbilstošu iesaistīšanos un pedagogu pozitīvās pragmatiskās ieceres svarīgumu, veicinot valodas attīstību skolēniem ar disleksiju. Atslēgas vārdi: disleksija, lasītprasme, rakstītprasme, fonoloģiskais deficīts, ortogrāfija, rakstiskā runa.
 
The paper discusses the causes and effects of developmental dyslexia in literacy acquisition. The case study describing a dyslexic student looks at how an actual occurrence is handled in one of Latvian schools. The errors of the corpora collected from the participant’s written output in the three languages he is studying are analyzed to reach a better understanding of the linguistic processes involved in learning to read and write. The results of the research show a link between the impairment of phonologic processing and poor orthography in dyslexia. The paper emphasizes the importance of timely problem prediction, appropriate interventions and positive pragmatic intent of educators in driving the development of language in dyslexic students. Key words: dyslexia, reading, writing, phonological deficit, orthography, written speech
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/24037
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6363]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV