• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ernesto Gevaras attēlojums kino

Thumbnail
View/Open
306-42461-Latsone_Beate_bl10022.pdf (1.386Mb)
Author
Latsone, Beāte
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Torres Fernandez, Alberto
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Darba mērķis bija noskaidrot, kā Ernesto Gevara ir ticis attēlots gan mākslas, gan dokumentālajās filmās. Galvenie uzdevumi bija izanalizēt filmas un noskaidrot, kādas ir galvenās tendences, ko ir izmantojuši dažādi režisori no dažādām valstīm, veidojot filmas par Ernesto Gevaru. Minētā mērķa sasniegšanai tika izmantotas piecas mākslas filmas un 4 dokumentālās filmas, kā arī trīs grāmatas par Ernesto Gevaras dzīves gājumu. Būtiskākais darba secinājums ir, ka Ernesto Gevara katrā filmu žanrā tiek attēlots no cita aspekta, taču visi režisori ir izmantojuši mītu par Gevaru kā revolūcijas un taisnības simbolu. Tāpat svarīgi ir tas, kuras valsts skatītājiem ir veidotas filmas, it īpaši, dokumentālās filmas, jo šajā žanrā var redzēt lielas uzskatu atšķirības un dažādas tendences, pēc kurām tika veidotas filmas. Atslēgas vārdi: tēls, kino, mīti, tendences
 
The aim of the Bachelor Theses was to clarify how Ernesto Guevara has been portrayed in films and in documentaries. The most important tasks were to analyse films and clarify the main tendencies, which are used by different directors from different countries, making the films about Ernesto Guevara. To achieve this aim, five films, four documentaries and also three books about Ernesto Guevara’s biography were used. The most important conclusion is that in each genre Ernesto Guevara is portrayed from different aspect. However, all directors have used the myth about Guevara as a symbol of revolution and justice. Also important is to which country viewers are the films made for, especially, documentaries, because in this genre major differences of opinions and various trends can be observed, after which the films were made. Keywords: image, cinema, myths, tendencies.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/24268
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV