• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Komunikatīvā kompetence rakstveida telekomunikāciju diskursā

Thumbnail
View/Open
306-21487-Jonina_Jelena_jj07011.pdf (1.009Mb)
Author
Joņina, Jeļena
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kuzmina, Jana
Date
2012
Metadata
Show full item record
Abstract
Šīs tēmas nozīmīgumu nosaka fakts, ka mūsdienu pasaulē rakstveida komunikācijai ir būtiska nozīme biznesā, tādēļ ir svarīgi demonstrēt profesionālās prasmes un kompetenci vidēja līmeņa menedžeriem, jo tas atļauj veiksmīgi veikt rakstveida komunikāciju. Šīs pētnieciskais darbs ir vērsts uz komunikatīvās kompetences pārskatu izskaidrojot komunikācijas jēdzienus un komunikatīvo kompetenci lingvistikā. Leksikas un gramatikas līdzekļiem, ko telekomunikāciju menedžeri lietos rakstveida tekstos, jābūt rūpīgi izvēlētiem, jo tie rāda organizācijas un pragmatisko kompetenci, komunikatīvās kompetences neatņemamās sastāvdaļas. Teorētiskās pētniecības metodēs tika iekļauts pārskats par teorētiskiem avotiem par komunikatīvo kompetenci un diskursu. Aprakstošā situācijas izpēte un diskursa analīze tika izmantotas, kā empiriskā pētījuma metodes. Dotais pētījums sniedz aprakstu un primāro pētījumu rezultātu interpretāciju, detalizēti izklāstot pētījuma gaitu, analizējot aptaujas rezultātus, kā arī izvērtējot diskursa analīzes rezultātus rakstveida tekstiem, ko rādīja menedžeri izvēlētajā kompānijā.
 
The importance of this theme is determined by the fact that nowadays written communication plays a vital role in business, so it is important for middle-level managers to display professional skills and possess competences that will allow them to carry out written communication successfully. This research focuses on the overview of communicative competence by explaining the notions of communication and communicative competence in linguistics. Lexical and grammatical features used for the purposes of telecommunications management should be carefully selected and applied by managers in written texts since they manifest organisational competence, an integral part of the communicative competence. The theoretical research methods included the review of theoretical sources on communicative competence and discourse. The descriptive case study and discourse analysis served as empirical research methods. The present research provides the description and interpretation of the primary research results by outlining the details of the adopted research design, analysing the results of the survey as well as examining the results of the discourse analysis of the written texts created by the managers of the selected company.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26034
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV