• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Darbības vārdu ar postpozīcijām lietojums ar biznesu saistītos rakstos

Thumbnail
View/Open
306-43086-Dudele_Anna_ad10064.pdf (353.0Kb)
Author
Dudele, Anna
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Karpinska, Laura
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Mūsdienās ar biznesu saistītu rakstu autori mēģina veidot valodu interesantāku to bagātinot. Darba mērķis ir izpētīt un aprakstīt, cik bieži un kāda veida darbības vārdu savienojumi ar postpozīcijām ir lietoti ar biznesu saistītos rakstos. Pētījums tika veikts analizējot teoriju par darbības vārdu savienojumiem ar postpozīcijām un izpētot darbības vārdu ar postpozīcijām lietojuma biežumu un veidus ar biznesu saistītos rakstos. Šis pētījums atklāj, ka darbības vārdu savienojumu ar postpozīcijām lietojumu skaits ir atkarīgs no raksta autora izvēles. Visbiežāk lietotais darbības vārdu savienojumu ar postpozīcijām veids ir idiomātiski darbības vārdu savienojumi ar postpozīcijām. Kas attiecas uz to gramatiskajām īpašībām, transitīvi darbības vārdu savienojumi ar postpozīcijām ar biznesu saistītos tekstos tiek lietoti nedaudz vairāk nekā intransitīvi darbības vārdu savienojumi ar postpozīcijām.
 
Nowadays, the writers of business-related articles try to enrich the language in order to make it more interesting. The aim of this research is to find out how often and which types of phrasal verbs are applied in business-related articles. The research is conducted by analyzing the theory on phrasal verbs and examining the frequency and types of phrasal verbs in business-related articles. The findings show that the number of phrasal verbs employed in the articles depends on the author’s choice. The most frequently employed phrasal verbs are fully idiomatic phrasal verbs. As to grammatical features, the number of transitive phrasal verbs is slightly higher than the number of intransitive phrasal verbs employed in business-related articles.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/26258
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV