Angļu attieksmes palīgteikumu sintakse un lietojums
Author
Treimane, Laura
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Apse, Linda
Date
2007Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs „Angļu attieksmes palīgteikumu sintakse un lietojums” pēta angļu attieksmes palīgteikumu klasifikāciju, to funkcijas un lietojumu, kā arī šajos palīgteikumos sastopamos attieksmes vietniekvārdus un gadījumus, kad vietniekvārds netiek lietots. Darbam uzstādīta hipotēze – attieksmes vietniekvārda izlaidums attieksmes palīgteikumos raksturīgs sarunu valodai un tas attiecināms uz vietniekvārdu that, ja tas palīgteikumā neveic subjekta funkciju.
Darba gaitā veikta pieejamā teorētiskā materiāla analīze un salīdzināti skaidrojošās (descriptive) gramatikas avoti un to pieeja attieksmes palīgteikumu sistematizēšanā ar normatīvās (prescriptive) gramatikas avotiem. Konstatēts, ka angļu attieksmes palīgteikumu tipu noteikšanai izmantojama skaidrojošās gramatikas avotā A Comprehensive Grammar Of The English Language (Greenbaum, S., Leech, G., Quirk, R., Svartvik, J., 2003) iekļautā klasifikācija, kas iedala attieksmes palīgteikumus trīs kategorijās atkarībā no to ārējās sintakses – attieksmes palīgteikumi, kas paskaidro lietvārdu (adnominal relative clauses), nominālie attieksmes palīgteikumi (nominal relative clauses) un teikuma attieksmes palīgteikumi (sentential relative clauses). Šī klasifikācija ir izmantojama, jo ļauj apskatīt visas iespējamās attieksmes palīgteikumu formas. Konstatēts, ka attieksmes palīgteikumu veidošanā sastopami ne tikai attieksmes vietniekvārdi, kas tradicionāli tiek iekļauti attieksmes vietniekvārdu klasifikācijā – that, which, who, whom, whose, bet arī citi elementi - what, when, where, why. Secināts, ka attieksmes vietniekvārda izlaidums ir raksturīgs sarunu valodai ierobežojošajos (restrictive) attieksmes palīgteikumos, kas paskaidro lietvārdu, ja vietniekvārds palīgteikumā neveic subjekta funkciju. Izlaidums attiecināms uz vietniekvārdu that. Tādējādi var uzskatīt, ka darbam uzstādītā hipotēze ir apstiprinājusies.
Atslēgvārdi:
•Skaidrojošā gramatika
•Normatīvā gramatika
•Attieksmes palīgteikums
•Attieksmes vietniekvārds The present bachelor paper “Syntax and Use of English Relative Clauses” is carried out to determine what relative constructions are used in English, how they can be classified, what relative pronouns are typically found in English relative constructions and when the omission of the relative pronoun is possible. The hypothesis of the present research is as follows: omitting relative pronouns is possible with the pronoun that in the informal language in restrictive relative clauses where that does not function as the subject of the clause.
In order to reach the goal of the paper the analysis of the theoretical material has been carried out comparing descriptive grammar sources with prescriptive grammar accounts to compare and contrast the different approaches in classifying relative clauses. A practical research on the use of relative constructions and relative pronouns in the British newspaper The Guardian has been carried out.
The research has revealed that the classification of relative clauses into adnominal, nominal and sentential relative constructions found in the descriptive grammar A Comprehensive Grammar Of The English Language (Greenbaum, S., Leech, G., Quirk, R., Svartvik, J., 2003,) has to be applied, because based on the external syntax of relative clauses it allows to cover all the possible relative constructions, including the non-finite structures. It has been found out that apart from the pronouns traditionally recognised as relative pronouns – that, which, who, whom, whose, there are other elements that may introduce relative constructions – what, when, where, why. The omission of the relative pronoun is characteristic of the informal register in adnominal restrictive relative clauses that modify nouns where the pronoun does not function as the subject. The omission applies to the pronoun that. Therefore, it can be concluded that the hypothesis of the present paper has been correct.
The key terms:
•Descriptive grammar
•Prescriptive grammar
•Relative clause
•Relative pronoun