Show simple item record

dc.contributor.advisorDaija, Paulsen_US
dc.contributor.authorTraniņa, Mārīteen_US
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāteen_US
dc.date.accessioned2015-03-24T08:58:24Z
dc.date.available2015-03-24T08:58:24Z
dc.date.issued2012en_US
dc.identifier.other21460en_US
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/27659
dc.description.abstractBakalaura darba „Mākslinieciskās izteiksmes līdzekļi Aivara Ozoliņa publicistikā” mērķis ir izpētīt māksliniecisko izteiksmes līdzekļu nozīmi žurnālista publicistikā. Darba uzdevumi ir: apzināt Aivara Ozoliņa publicistiku konkrētajā laika posmā, izpētīt teorētisko literatūru (saistībā ar laikmetu, literatūras teoriju, publicistikas žanru), izvēlēties trīs mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus, atklāt to izmantojumu publicistikas darbos, izdarīt secinājumus par žurnālista rakstības stilā izmantotajiem mākslinieciskās izteiksmes līdzekļiem un to variācijām. Temata aktualitāti pamato publicistikas attīstība un tekstu elementu sasaukšanās ar literatūras žanriem, piemēram, mākslinieciskās izteiksmes līdzekļu arvien brīvāks un plašāks izmantojums. Darbā izmantotās pētniecības metodes: biogrāfiskā un salīdzināmā pieeja. Tiek secināts, ka Aivars Ozoliņš savos komentāros izmanto mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus un veido to dažādas variācijas. Tematiski notiek pievēršanās konkrētam laika posmam nozīmīgiem sociāli politiskiem notikumiem, kas ir raksturīgi publicistikas žanram, taču svarīgs ir arī vēsturiskais konteksts. Atsevišķas metaforas pilda eifēmisma funkciju teikumā. Tiek izmantotas metaforas un personifikācijas, kuras sabiedrībā jau ir labi zināmas, vērojama to atkārtošanās, kā arī žurnālists apvieno dažādu jomu reālijas, lasītāja asociāciju raisīšanas nolūkos. Aivars Ozoliņš izvēlas personifikācijas, kuras no latviešu valodas viedokļa nav korektas, bet sabiedrībā tiek plaši izmantotas ikdienā. Sarkasms tiek pausts ar iekavās ieliktām piezīmēm teikuma vidus vai beigu daļā, iedomātām situāciju saspēlēm, deminutīviem un personu citātiem. Ironijas paušanai galvenokārt autors izmanto retoriskos jautājumus un pēdiņas. Darbs strukturēts trīs daļās – to veido biogrāfiskā, teorētiskā un tekstu praktiskā analīze. Atslēgvārdi: metaforas, personifikācijas, ironija, sarkasms, publicistika, komentārs, Aivars Ozoliņš.en_US
dc.description.abstractThe aim of the Bachelor thesis „Artistic Means of Expression in Aivars Ozoliņš’ Journalism” is to evaluete meaning of Aivars Ozoliņš’ journalist work and artistic means of expression in it. The tasks: to identify Aivars Ozoliņš’ journalism at the given period of time, evaluete the theoretical literature (by age, literature theory, journalistic genres), choose three artistic means of expression, discover the use of journalistic work, to draw conclusions about use of artistic means of expression in journalistic writing. Importance of the chosen subject is backed up by the development of journalism and text element with the convening of the literature genres, for example, more frequent and broader use of artistic means of expression. Work methods: biographical and comperative approach. During the research, it was concluded that in his coments Aivars Ozoliņš’ is using artistic means of expression and forming different variations. Thematicaly focusing on significant social and political events of specific period of time, which is tyipical for the genre of journalism, however, also important is historical context. Some metaphores execute euphemism fuctions in sentences. The metaphores and impersionations, which are well known in society, repetition ir observed too. Also journalist is combining terms from different areas to provoke associatons. Aivars Ozoliņš’ is using personifications, which from the view of the latvian language are not correct, but is used by the society members on daily bases. Sarcasm is shown by using parentheses in the middle or the end of sentence, imaginary situations, using deminutives and quotes. Irony is shown by using retorical questins and quotation marks. Paper is structured in three parts – biographical, theoretical and practical analysis of the text. Key words: metaphor, personification, irony, sarcasm, journalism, comentary, Aivars Ozoliņš’.en_US
dc.language.isoN/Aen_US
dc.publisherLatvijas Universitāteen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectFiloloģijaen_US
dc.titleMākslinieciskās izteiksmes līdzekļi Aivara Ozoliņa publicistikāen_US
dc.title.alternativeArtistic Means of Expression in Aivars Ozoliņš' Journalismen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record