Raganas tēla salīdzinājums latviešu un lietuviešu teikās
Author
Garā, Inga
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalniņa, Ieva
Date
2012Metadata
Show full item recordAbstract
Maģistra darba „Raganas tēla salīdzinājums latviešu un lietuviešu teikās” mērķis ir pierādīt hipotēzi, kas balstās pieņēmumā, ka raganas tēls latviešu un lietuviešu teikās ir daudzveidīgs, bet šajā daudzveidībā abu tautu teikās tam ir daudz kopīgā.
Maģistra darba pētījuma objekts ir ragana, bet analizētais materiāls ir pieejamās latviešu un lietuviešu tautas teikas, kuras tika meklētas dažādos latviešu un lietuviešu folkloras avotos: A. Lerha-Puškaiša „Latviešu tautas teikas un pasakas” VII daļas I sējumā (1903), P. Šmita „Latviešu tautas teikas un pasakas” XV sējumā (1937), Latviešu folkloras krātuves kartotēkā; N. Vēļus krājumā „Sužeistas vėjas” (2005), B. Kerbelītes vēstītājfolkloras katalogā „LietuviŽ pasakojamosios tautosakos katalogas” III sējumā (2002) un J. Basanāviča folkloras bibliotēkas I (1993), II (1995), III (1997), IV (1998), V (2001), VI (2003), VII (1998), VIII (2001) un XII (2004) sējumā.
Maģistra darbā mērķa sasniegšanai tika izmantotas trīs metodes: strukturālā salīdzināšana, statistiskā metode un aptauja.
Strukturālā salīdzināšana tika veikta gan valodnieciskajos aspektos – leksiskajā, frazeoloģiskajā, sinonīmiskajā un etimoloģiskajā, gan arī folkloras, vēstures, reliģijas un mitoloģijas aspektā. Savukārt teikās salīdzināšanai tika izvirzīti pieci aspekti – raganas vizuālais tēls, raganas darbības, raganas pārvērtības, raganas darbības vieta un laiks, raganas iznīcināšana. Tika konstatēts, ka baltu tautu teikās raganas tēlam ir daudz kopīga.
Veiktajā aptaujā, kuras mērķa grupa bija 16 – 35 gadus veci latviešu un lietuviešu respondenti, tika noskaidrots, ka sniegtās atbildes tikai daļēji sakrīt ar teikās pausto informāciju, un par raganām rodas jauni priekšstati, bet latviešu un lietuviešu respondentu priekšstati par raganas tēlu kopumā ir līdzīgi.
Maģistra darbs sastāv no ievada, 5 galvenajām nodaļām, vairākām apakšnodaļām, kurās ietvertas 4 tabulas un 10 attēli, secinājumiem, literatūras un diviem pielikumiem. Maģistra darba apjoms – 78 lappuses.
Atslēgvārdi: folklora, ragana, latviešu un lietuviešu teikas. The aim of the Master work „Comparison of the Image of Witch in Lithuanian and Latvian Legends” is to prove hypothesis which is based on supposition that the image of witch in Latvian and Lithuanian legends is varied, but in this variety it has a lot of common things.
The object of the research is witch, but analyzed material is available Latvian and Lithuanian legends, which were looked for in different of Latvian and Lithuanian folklore sources: A. Lerhis-Puškaitis „Latviešu tautas teikas un pasakas” part VII volume I (1903), P. Šmits „Latviešu tautas teikas un pasakas” volume XV (1937), Archives of Latvian Folklore card index; N. Vėlius collection „Sužeistas vėjas” (2005), B. Kerbelytė catalogue of narrative folklore „LietuviŽ pasakojamosios tautosakos katalogas” volume III (2002) and J. Basanavičius folklore library volumes I (1993), II (1995), III (1997), IV (1998), V (2001), VI (2003), VII (1998), VIII (2001) un XII (2004).
For the reaching the aim of Master work were used three methods: structural comparison, statistical method and questionnaire.
It was done the structural comparison on linguistic aspects – lexical, phraseological, synonymous, etymological aspect, although on the aspect of folklore, history, religion and mythology, but there in the folk legends was proposed five aspects – the visual image of witch, activities of witch, transformations of witch, the place and time of activities of witch and destroying of witch. It was established that there are a lot of common in the image of witch in Baltic folk legends.
There in the questionnaire of 16 – 35 years old Latvian and Lithuanian respondents was found out that the answers is only partly common with expressed information in legends, and there are growing new concepts of witch, but the concepts of Latvian and Lithuanian respondents about the image of witch mostly are similar.
The Master work consists of introduction, 5 main parts and several chapters, in which are included 4 charts and 10 pictures, conclusions, literature and 2 attachments. The amount of the Master work is 78 pages.
The key words: folklore, witch, Latvian and Lithuanian legends.