• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Personīgo zīmogu loma Bada Šaņžeņ (1626-1705) personības atklāšanā

Thumbnail
View/Open
306-26626-Jansone_Santa_Sino030006.pdf (4.387Mb)
Author
Jansone, Santa
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Kraushaar, Frank Jochen
Date
2008
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darba tēma ir „Personīgo zīmogu loma Bada Šaņžeņ (1626-1705) personības atklāšanā”. Šī darba mērķis ir aplūkot personīgo zīmogu attīstību; noskaidrot to māksliniecisko vērtību līdzās tādām Ķīnas mākslām kā kaligrāfija un glezniecība un uz Bada Šaņžeņ piemēra izprast zīmogu lomu mākslinieka personības atklāšanā. Trīs nodaļās tiek apskatīta personīgo zīmogu vieta līdzās Ķīnas kaligrāfijai un glezniecībai un to, kā caur zīmogos iegravēto tekstu izpaužas 17. gadsimta mākslinieka personības aspekti un dzīves notikumi, aplūkojot tos uz agrīnās Cjin dinastijas vēsturisko notikumu fona. Darbā aplūkotā tēma dod priekšstatu par personīgo zīmogu nozīmi Ķīnas mākslā un to, ka, analizējot zīmogos iegravētos tekstus, iespējams atklāt vairākus to autora personības aspektus – emocijas, uzskatus, svarīgākos dzīves notikumus, un tml. Bada Šaņžeņ gadījumā spilgti iezīmējas, ka attiecīgu zīmogu izmantojums atbilst konkrētiem mākslinieka dzīves posmiem un personības izmaiņām, papildinot mākslinieka biogrāfiskās ziņas, kā arī daiļrades īpatnības.
 
The subject of given bachelor’s paper is “The Role of Personal Seals in Unfolding Bada Shanren’s (1626-1705) Personality”. This paper’s aim is to follow the development of personal seals throughout Chinese history of art; to look at the aesthetic value and the effect of seals in Chinese paintings and calligraphy; to figure out how reading and interpreting the inscriptions on seals can help in unfolding Bada Shanren’s personality. This bachelor’s paper consists of three main chapters who deal with the value of seals as a form of art next to the Chinese calligraphy and painting; the relationship between inscriptions on seals and its author’s personality, respectively, inscriptions on Bada Shanren’s personal seals and his biography. Reading and explaining the inscriptions on seals reveal different aspects of the person’s who uses the seal personality – feelings, thoughts, way of life and even the most important turning points of life. On Bada Shanren’s example it shows that during different periods of his life he has been using different seals with a distinctive content of the inscriptions in that way reflecting a great deal of the aspects of his personality.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/27691
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV