Idiomu lietojums biznesa diskursā
Author
Uškure, Dana
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Farneste, Monta
Date
2011Metadata
Show full item recordAbstract
Mērķtiecīgs un efektīvs valodas lietojums biznesu avīzēs ļauj autoram pārliecināt lasītājus pieņemt izteiktās idejas un viedokļus, tādēļ pēdējā laikā ir pieaugusi nepieciešamība pievērsties biznesa avīžu analīzei. Šis bakalaura darbs ir veltīts idiomu lietojumam biznesa avīzēs, kas tiek izmantotas svarīga sociāla mērķa sasniegšanai. Darbā izmantotās pētījuma teorētiskās metodes ir palīdzējušas izprast idiomu lietojumu biznesa avīzēs. Darba empīriskajā daļā, izmantojot kritisko diskursa analīzi, tika analizēts idiomu lietojums divās biznesa avīzēs laikā periodā no 2009. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim. Pētījuma rezultātā tika atklāts, ka idiomas tiek izmantotas kā lingvistiskie līdzekļi, kuru mērķis ir ietekmēt lasitāju viedokli. Pētījuma rezultātā tika atklāts, ka biznesa avīzēs idiomu lietošanas galvenais iemesls ir idiomu spēja veicināt dažādu sociālu mērķu sasniegšanu. Darbā tika secināts, ka idioma ir efektīvs lingvistiskais līdzeklis , kas tiek lietots biznesa avīzēs , lai izraisītu pozitīvas jūtas un, lai izteiktu kritiku attiecībā uz kādu apspriesto objektu vai personu.
Atslēgvārdi: idioma, biznesu valoda, lingvistiskais līdzeklis, biznesa avīzes, kritiskā diskursa analīze. Purposeful and effective use of language in business newspapers allows the author to persuade the readers to accept some ideas or opinions; therefore, in recent years there has been a growing interest in the analysis of business newspapers. The present bachelor thesis is aimed at investigating the use and the functions of idioms in business newspapers employed to achieve important social aims. The theoretical methods comprised a summative analysis of essential theories about the use of idioms in business newspapers. The empirical research method employed was the discourse critical analysis, which involved the analysis of idioms used in two business newspapers delivered at the period between January 1, 2009 and December 31, 2009. The results showed that idioms can serve as a linguistic device aimed to influence the readers’ opinion. It was found that the main reason for the use of idioms in business newspapers is to achieve different social goals. It has been concluded that idiom is an effective linguistic device implemented in business newspapers either to arouse a positive feeling or to express criticism towards the discussed object or person.
Key words: idiom, business language, linguistic device, business newspapers, discourse critical analysis.