Laodzi filozofijas interpretācija Haņ Feidzi grāmatas „ Dzjie Lao” un „ Ju Lao” nodaļās
Author
Ivanovskis, Aleksejs
Co-author
Latvijas Universitāte. Moderno valodu fakultāte
Advisor
Baltgalve, Agita
Date
2010Metadata
Show full item recordAbstract
Haņ Fei bija ievērojams likuma skolas pārstāvis, kurš spēja apkopot likuma skolas pārstāvju atziņas un izveidot savu mācību par valsts pārvaldi, ar ko likuma skolas sasniedza jaunu attīstības pakāpi. Haņ Fei izveidoja savu mācību ne tikai pamatojoties uz likuma skolu pārstāvju atziņām (Šan Jan, Šeņ Buhai, Šeņ Dao), bet arī izmantoja un analizēja konfuciānisma, moisma, dialektiķu un daoisma filozofiskās nostādnes. Līdz mūsdienām ir nonāca Haņ Fei traktāts „Haņ Feidzi”, kur var iepazīties ar Haņ Fei valsts pārvaldes teoriju.
Maģistra darba tēma ir „Laodzi filozofijas interpretācija Haņ Feidzi grāmatas „Dzjie Lao” un „Ju Lao” nodaļās”. Maģistra darbs atspoguļos kāda veidā Haņ Fei pielietoja Laodzi izteicienus no traktāta „Dao de dzjin”. Bez tam svarīga pētījuma daļa tiks veltīta arī Haņ Fei personības izpētei, tiks arī skaidrota viņa saistība ar daoismu. Jau senas Ķīnas pirmais vēsturnieks Sima Cjieņ savā darbā „Vēstures pieraksti” atzīmēja, ka Haņ Fei savā mācībā balstījās uz Huan-Lao tradīcijas pamatprincipiem, kas bija agrīna daoisma novirziens, kā arī „Vēstures pierakstos” Haņ Fei un Laodzi biogrāfijas uzrakstītas vienā esejā.
Rietumu valodās ir sastopami tikai nedaudzi „Dzjie Lao” un Ju Lao” nodaļu tulkojumi, tādēļ to tulkojums latviešu valodā, kas veido šī darba pamatu, padara tēmu aktuālu no akadēmiska viedokļa. Katra nodaļa tiks apskatīta, uzsverot esenciālos jautājumus, ko Haņ Fei vēlējās panākt izmantojot Laodzi izteicienus un kā viņš interpretēja Laodzi idejas. Han Fei was a significant representative of the school of law, who summarized all achievements of the school of law and created his own theory on the state administration and due his efforts the school of law reached a new development stage. Han Fei created his theory not only using achievements of representatives of this school (Shang Yang, Shen Buhai, Shen Dao), but also used and analyzed philosophical approaches of confucians, moists, sophists and daoists. Han Fei’s treatise “Han Feizi” has survived until nowdays and thus it is possible to get acquainted with the Han Fei’s state administration theory.
The topic of the given master degree paper is “Interpretation of Laozi philosophy in chapters „Jie Lao” and „Yu Lao” of Han Fei’s book”. The master paper presents how Han Fei used Laozi’s expressions form the treatise “Dao de jing”. A considerable part of the research focuses on Han Fei personality and explains his connection with Daoism ideas. Already the first Chinese historian Sima Qian has mentioned in his work “Shiji”, that Han Fei based his doctrine on the principles of Huang-Lao tradition, which is an early Daoism deviation, and Han Fei’s and Laozi’s biographies in “Shiji” written in one essay.
The chapters “Jie Lao” and “Ju Lao” chapters of “Han Feizi” has been translated into western langugages just few times therefore a translation into Latvian presented in this work, makes this research significant in the academics field. Beside the translation each chapter is analyzed exploring the essential questions about the Han Fei’s propose of using Laozi’s excretions and about his interpreted of Laozi’s ideas.