• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Teātra interaktīvā sadarbība ar publiku Latvijā 21. gs.

Thumbnail
View/Open
306-44392-Teātra_interaktīvā_sadarbība_ar_publiku_Latvijā_21._gs._Eva_Škenderska.pdf (769.8Kb)
Author
Škenderska, Eva
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Radzobe, Silvija
Date
2014
Metadata
Show full item record
Abstract
Bakalaura darbā „Teātra interaktīvā sadarbība ar publiku Latvijā 21. gs.” ir teorētiski apskatīts un zinātniski analizēts teātra un publikas interaktīvās sadarbības principa izmantojums, tā formas, funkcijas un mērķi latviešu teātra izrādēs 21. gadsimtā. Darbā apskatīta publikas loma teātra praksē pasaules teātra vēstures kontekstā, skaidrojot, kādas ir tradicionālās teātra un publikas attiecības un kā tās līdz ar modernisma strāvojuma veidošanos 20. gadsimta laikā ir mainījušās un attīstījušās, pievēršoties futūristu, dadaistu mākslas koncepcijai un režisoru E. Piskatora, B. Brehta, A. Arto, J. Grotovska teorētiskajiem uzskatiem un teātra praksei. Tāpat arī skatīta publikas loma mūsdienās aktuālajā postdramatiskajā teātrī, kad par teātra uzdevumu kļuvis skatītāja un mākslinieka kvalitatīvi kopīgi pavadīts laiks. Atslēgvārdi: postdramatiskais teātris, dramatiskais teātris, publika, interaktīva sadarbība, komunikācija
 
In the bachelor thesis „Theatre Interactive Cooperation with Public in Latvia in 21st Century” the use of interactive cooperation principle, as well as its forms, functions and aims in Latvian theatre performances in 21st century are viewed theoretically and analyzed scientifically. The role of audience in theatrical practice in the context of history of world theatre is viewed by explaining what the traditional theatre and audience relations are and how they have changed and developed due to the formation of modernism tendencies in the 20th century, focusing on art conception of futurists, dadaists and theoretical views and theatre practice of theatre directors E. Piskators, B. Brehts, A. Arto, J. Grotovskis. Also the role of audience in modern current postdramatic theatre has been viewed when the main task of the theatre has become qualitative time spent together by a viewer and an artist. Key words: postdramatic theatre, dramatic theatre, audience, interactive cooperation, communication
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/27826
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV