Latvijas alkohola tirgus un tā regulēšana
Автор
Strateičuks, Andrejs
Co-author
Latvijas Universitāte. Ekonomikas un vadības fakultāte
Advisor
Škapars, Roberts
Дата
2015Metadata
Показать полную информациюАннотации
Promocijas darba “Latvijas alkohola tirgus un tā regulēšana” mērķis ir izstrādāt alkohola tirgus
regulēšanas modeli akcīzes nodokļa likmes izmaiņu ietekmes novērtēšanai uz valsts
ieņēmumiem un sniegt priekšlikumus regulēšanas uzlabošanai.
Promocijas darba pirmajā nodaļā tiek dots alkohola tirgus teorētiskais apskats, noskaidrots, kas
ir alkohola tirgus, novērtēta tā pozitīvā un negatīvā ietekme uz valsts tautsaimniecību, kā arī
noteikts iesaistīto pušu ieguvums no efektīvas alkohola tirgus regulēšanas politikas.
Darba otrajā nodaļā autors padziļināti pievēršas alkohola tirgus nozīmei Latvijā un Eiropas
Savienībā. Tiek veikts ES28 valstu regulēšanas metožu apkopojums, noteikta to efektivitāte,
salīdzinot ar teorijas daļā pētījumos pierādītām metodēm un tiek veikts Latvijas alkohola tirgus
regulēšanas novērtējums salīdzinājumā ar pārējām ES28 (tai skaitā arī Baltijas) valstīm.
Darba trešā nodaļa ir veltīta Valsts ieņēmumu no nodokļiem alkoholam prognozēšanas
konceptuālā modeļa izstrādei un aprobēšanai, kā arī tiek novērtēta dažādu akcīzes nodokļa
likmju ietekme uz valsts ieņēmumiem un nelegālā tirgus lielumu.
Promocijas darba kopējais apjoms ir 170 lappuses, tajā ietvertas 36 tabulas, 62 attēli un 11
pielikumi kopā uz 36 lappusēm. Pētījums veikts izmantojot 177 avotus.
Atslēgvārdi: alkohola tirgus, regulēšana, nodokļu politika, akcīzes nodoklis. The objective of the doctoral thesis “Latvian alcohol market and its regulation” is to develop
alcohol market regulation model that would evaluate impact of different excise tax rates on
State revenues and to provide proposal for regulation improvement.
The first chapter of the thesis is dedicated to theoretical overview of the alcohol market, its
positive sides and negative. In addition, chapter includes regulation impact review on main
involved parties.
The second chapter of the thesis is dedicated to in-depth analysis of the alcohol market in Latvia
and European Union. It includes overview of regulation methods used in all 28-member states
and establishes its efficiency based on evidence-based methodology reviewed in the first
chapter.
The third chapter is dedicated to development and approbation of a conceptual model indicating
effect of different excise tax rates on state revenues and size of illegal alcohol market.
The doctoral thesis consists of 170 pages including 36 tables, 62 figures and 11 appendixes on
36 pages. The bibliography list includes 177 sources.
Keywords: alcohol market, regulation, tax policy, excise tax.