• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
  •   DSpace Home
  • A2 – LU disertācijas / Doctoral theses UL
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Humanitāro zinātņu filozofiskā pamatojuma problēmas risinājumi Žaka Deridā dekonstrukcijā

Thumbnail
View/Open
298-46896-Igors_Gubenko_2015.pdf.pdf (1.725Mb)
Author
Gubenko, Igors
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Rubene, Māra
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Promocijas darbā tiek sistēmiski analizēti un kritiski izvērtēti Žaka Deridā dekonstrukcijas sniegtie humanitāro zinātņu filozofiskā pamatojuma problēmas risinājumi. Šī problēma darbā apskatīta trijos aspektos: 1) kā no humānisma atvedinātais humanitāro zinātņu metafiziskais pamatojums; 2) kā no modernās universitātes idejas atvedinātais šo zinātņu institucionālais pamatojums; un 3) kā no notikuma jēdzienā atvedinātais šo zinātņu dekonstruktīvais pamatojums. Trešais aspekts ne tikai ietver divu pirmo aspektu dekonstruktīvi pārdomātās versijas, bet arī radikāli apšauba paša pamatojuma ideju, tās vietā piedāvājot inovatīvu akadēmiskās atbildības redzējumu. Promocijas darbā tiek apstiprināta Deridā sniegto risinājumu konstitutīva nozīme dekonstrukcijas projektam un starpdisciplinārā relevance.
 
The doctoral thesis offers a systematic analysis and critical assessment of the solutions to the problem of philosophical grounding of the humanities provided by Jacques Derrida’s deconstruction. The problem is considered from three perspectives: 1) as the metaphysical grounding of the humanities derived from humanism; 2) as the institutional grounding of the humanities derived from the idea of the modern university; and 3) as the deconstructive grounding of the humanities derived from the notion of the event. The third perspective not only includes the deconstructively rethought versions of the other two, but also radically questions the very idea of grounding, offering instead an innovative vision of academic responsibility. The doctoral thesis affirms the interdisciplinary relevance of the solutions offered by Derrida, as well as their constitutive significance to the very project of deconstruction
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/28332
Collections
  • Promocijas darbi (2007-) / Theses PhD [1374]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV