Vācu valoda kā svešvaloda Latvijā. Svešvalodu izvēle Latvijas vidusskolās
Author
Mule, Maija
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Elsberga, Ieva
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Šis bakalaura darbs ir par vācu valodas aktualitāti Latvijā no vidusskolēnu viedokļa. Valodu zināšanas līdz ar aizvien aktīvākajiem starpvalstu sakariem ir nozīmīgas visā pasaulē, jo valoda ir viens no svarīgākajiem cilvēku savstarpējās saziņas līdzekļiem. Īpaši svarīga vairāku valodu prasme ir valstīs ar nelielu iedzīvotāju skaitu, kur vietējā valoda pasaules mērogā uzskatāma par nelielu.
Vācu valoda Eiropā kā vēsturiski, tā arī mūsdienās ir viena no nozīmīgākajām – gan kā valoda ar lielāko dzimtās valodas runātāju skaitu, gan arī kā viena no biežāk apgūtajām svešvalodām. Latvijā vācu valoda vairāku gadsimtu garumā ieņēmusi dominējošu stāvokli, taču šobrīd tā pamazām zaudē savas pozīcijas; īpaši strauji šis process risinās kopš Latvijas neatkarības atgūšanas. Šis pētījums ir veltīts jautājumam par svešvalodu aktualitāti Latvijā vispār un tam, cik nozīmīgas, pēc Latvijas vidusskolēnu domām, Latvijā ir vācu valodas zināšanas .
Darba mērķis ir noskaidrot, kādi faktori ietekmē Latvijas vidusskolēnu lēmumu, izvēloties apgūstamās svešvalodas un kādēļ viņi neizvēlas apgūt vācu valodu. Darba praktiskā daļa balstās uz 95 Latvijas vidusskolēnu (11. un 12. klašu audzēkņu) sniegtiem datiem, kas ar rakstiskas aptaujas palīdzību iegūti 4 Rīgas un Rīgas rajona skolās. Dati tika iegūti 2014./2015. mācību gada pavasara semestrī.
Savākto datu analīze liecina, ka vidusskolēni neizvēlas apgūt vācu valodu tāpēc, ka uzskata – tā Latvijā nav dominējošā svešvaloda un nebūs nepieciešama viņu nākotnes profesijai. This paper is about the topicality of the German language in Latvia from the viewpoint of secondary school students. Language skills is one of key topics in the whole world because language is one of the most important means of human communication.
German has always been and still is one of the most important European languages – as the language with most native speakers and one of the most often learned foreign languages.In Latvia German has dominated for several centuries; however, currently the importance of German is decreasing, especially after the declaring of independence. This paper is devoted to the topic about the importance of foreign languages in Latvia and about the importance of learning German in Latvia in Latvian students' opinion.
The aim of the paper is to find out which factors influence the Latvian students' foreign language choice and why do students not choose to study German. The empirical part of the study is based on the data provided by 95 Latvian secondary school students (grades 11 and 12), and this data was collected in 4 Riga and Riga district schools with the help of written surveys. The data was gathered during the spring semester of the school year of 2014/2015.
The analysis of the data shows that secondary school students do not choose to study German because in their opinion it is not a dominant foreign language in Latvia and it will not be necessary for their future profession.
Keywords: the German language, foreign language learning, motivation, education in Latvia