Devītās klases angļu valodas eksāmena korpusa sistēmiski funkcionālā analīze
Author
Ločmele, Līga
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Šis pētījums izstrādāts, sakarā ar kohēzijas zemāka līmeņa rakstu darbos, kā arī tekstu korpusu izpētes trūkumu Latvijā, izveidojot un analizējot rakstveida 9. klases angļu valodas eksāmena tekstu korpusu. Mērķis izpētīt gramatiskās kohēzijas lietojumu skolēnu rakstu darbos angļu valodā tika sasniegts, apvienojot uz tekstu korpusu balstītu statistisko analīzi un sistēmiski funkcionālu diskursa analīzi, izmantojot programmu UAM CorpusTool. Rezultāti liecina, ka skolēni ar zemāku angļu valodas līmeni spēj uzrakstīt saistītu tekstu, paļaujoties uz vietniekvārdiem, saikļiem un, vai, bet un attieksmes vietniekvārdiem. Nākamajā līmenī saikļu daudzveidība pieaug, vietniekvārdu blīvums tekstā samazinās, un pareizrakstības kļūdas izzūd. Pētījums apstiprināja, ka veiksmīgs gramatiskās kohēzijas lietojums ir atkarīgs no rakstīšanas prasmes, taču teksta resursu dažādība pakāpeniski pieaug attiecībā pret angļu valodas līmeni. The present thesis addresses the gap of research on cohesion in lower level writing, as well as corpus studies in Latvia, by combining and analysing a written Year 9 English language examination corpus. The aim of exploring the use of grammatical cohesion in learners’ writing was achieved with a combination of corpus-based statistics and systemic functional discourse analysis, using the UAM CorpusTool. The results show that learners with lower level English proficiency are able to create cohesive texts by relying on pronouns, conjunctions and, or, but, and relative items. At the next level, the variety of conjunctions increases, the density of pronouns decreases, and spelling mistakes disappear. The study confirmed that successful use of grammatical cohesion is dependent on one’s writing skill, while the variety of textual resources gradually increases alongside one’s English language proficiency.