Sāpju un traumu nozīme un pieredze profesionālu dejotāju karjerā
Author
Cimermane, Kristiāna
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Linde-Ozola, Zane
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs “Sāpju un traumu nozīme un pieredze profesionālu dejotāju karjerā” ir pētījums par profesionālu baletdejotāju skatījumu un attieksmi pret ķermeni sāpju un traumu aspektā, sasaistē ar profesijas ikdienas apstākļiem atrodoties sociālā grupā – baleta trupā. Izmantojot Marsela Mausa teorētisko perspektīvu ķermenis tiek skatīts kā instruments un tā veidošanas tehnikas baletā, kā arī Pjēra Burdjē kultūras kapitāla un habitus ietvaru izmantoju, lai aplūkotu sāpju nozīmi, iemiesošanos, normalizēšanu un pozīciju baletā.
Pētījuma mērķis - pētīt un izprast no Latvijas Nacionālās Operas baleta trupas dejotāju skatpunkta, kāda ir sāpju un traumu loma un nozīme karjerā.
Pētījuma rezultāti norāda, ka pētot un izprotot sāpju un traumu pieredzes aspektus, sāpju performanču nozīmes un iemiesošanos, var atklāt profesijas ikdienas realitāti, sāpju pieredžu konstruēšanu, definējumu un noskaidrot sāpju nozīmes baleta kultūras šķautņu ietvarā, kurā ķermenim jāatrodas dienu no dienas aktīvajā karjeras darbības posmā. Bachelor’s thesis "Meaning of Pain and Injuries in Career of Professional Dancer" is a research of a professional ballet dancer’s views and attitudes towards pain and injury aspects, linked to the profession's daily circumstances while being in a social group - ballet troupe. Using the theoretical perspective from Marcel Mauss the body is viewed as a tool and body practices as a malleable techniques. Also through Pierre Bourdieu's cultural capital and habitus framework viewed importance, embodiment and normalization of pain.
The aim of research is to realize and understand pain and injury meaning in the career of the Latvian National Opera professional ballet artists.
The results of this research indicate importance of pain and injury experience and various aspects through embodiment, which displays profession’s daily reality, multifaceted nature of pain, pain definition and highlights the importance and presence of experience in a ballet culture in which one’s body must be from day to day in the active stage of career.
Key words: ballet, ballet culture, body, injury, pain, profession, cultural capital, habitus