• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skola, skolotājs, skolēns Latgalē, 1920-1924: latviešu izglītības iestāžu izveide un darbība

Thumbnail
View/Open
311-47150-Strazdins_Arnis_as10283.pdf (1.189Mb)
Author
Strazdiņš, Arnis
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Stranga, Aivars
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Maģistra darbs „Skola, skolotājs, skolēns Latgalē, 1920 – 1924 : latviešu izglītības iestāžu izveide un darbība” veltīts izglītības vēsturei Latgalē 20. gadsimta 20. gadu sākumā, apskatot to no sociālās vēstures puses. Pētījuma mērķis ir raksturot skolu mācību apstākļus, izpētīt skolotāju materiālo nodrošinājumu un pedagogu sabiedrisko darbību, kā arī skaidrot cēloņus augstajam ārpus skolas esošo skolēnu skaitam. Pētījumā raksturota izglītības iestāžu darbība, tuvāk aplūkojot skolu mācību apstākļus, apskatīts skolotāju materiālā nodrošinājuma un labklājības līmenis, kā arī pedagogu sabiedriskās darbības izpausmes un to nozīme, bet darba noslēgumā uzmanība pievērsta ārpus skolas eošo bērnu skaita problēmai un tās iemesliem, kā arī bērnu vecāku lomai audzināšanas procesā un to atstātās ietekmes sekām uz bērnu izglītību un attīstību.
 
The research “School, teacher, pupil in Latgale, 1920-1924: the founding and development of Latvian educational institutions” is dedicated to the history of education in Latgale in early 20’s of the 20th century, looking at it from the social history side. The goal of the research is to describe school learning conditions, explore teacher’s material provision and social activities as well as explain reasons of the high number of students outside the school. The paper describes functioning conditions of the schools, views material provision and the level of welfare of teachers as well as teacher’s social behaviour forms and their role, but the conclusion of the paper focuses on the problem of out of school children and its causes as well as the role of parents in upbringing and educational process.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/29289
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV