Dzimuma stereotipizācija tiešsaistes laikrakstos
Autor
Tirzīte, Asne
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Kalnbērziņa, Vita
Datum
2015Metadata
Zur LanganzeigeZusammenfassung
Pētnieciskā darba mērķis ir atrast un analizēt stereotipus britu tiešsaites avīžu The Guardian un Daily Mail rakstos par biznesu, lai uzzinātu no kādiem valodas elementiem sastāv stereotipu atspoguļojums un kā mediju diskursā tiek atspoguļotas dzimuma un profesionālās identitātes. Darba teorētiskā daļa apskata pašreizējā pētījuma metodi un iepriekšējo pētnieku darbus par šo tēmu. Izmantotā kvalitatīvā pētījuma metode ir Normana Fērklova (1992) trīsdimensionālais kritiskās diskursa analīzes modelis. Tika izpētīti 20 The Guardian un Daily Mail tiešsaistes avīžu raksti par biznesu un tika atlasīti un analizēti vairāki dzimuma stereotipu atspoguļojumi. Vēlāk no pētījuma rezultātiem varēja izvirzīt secinājumus. Var secināt, ka stereotipu izmantošana nav plaši izplatīta izvēlētajās tiešsaistes avīzēs un to atspoguļojums lielākoties balstās uz lietvārda frāzēm un metaforām, kā arī dažas darbības vārdu frāzes un īpašības vārdu frāzes ir izmantotas stereotipu veidošanā. Dzimuma un profesionālās identitātes bija atspoguļotas pamatojoties uz sabiedrībā iesakņotām dzimumu lomām. The present research seeks to find and analyse gender stereotypes in British online newspapers’ The Guardian and Daily Mail articles about business in order to find out what linguistic features construct a gender stereotype and how are the gender and professional identities represented in media discourse. The theoretical part of the paper examines the method of the present research and other researcher’s works on this topic. The qualitative research method of the present research is Norman Fairclough’s (1992) three-dimensional model of critical discourse analysis. 20 articles about business were studied and a number of gender stereotypical imagery were singled out and analysed. Afterwards, conclusions could be drawn according to the findings. It can be concluded that gender stereotyping is not widespread in the chosen online newspapers and the gender stereotypical imagery is based mostly on noun phrases and metaphors, also, several verb and adjective phrases were found used in the construction of stereotypes. The gender and professional identities were portrayed on the basis of socially embedded gender roles.