• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Reklāmas tekstos sastopamo aizguvumu semantiskās atbilsmes latviešu valodā

Thumbnail
View/Open
306-49892-Legzdina_Linda_ll06052.pdf (784.2Kb)
Author
Legzdiņa, Linda
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Šalme, Arvils
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Mūsdienās, kad valodu kontakti plešas plašumā, nozīmīgs kļūst jautājums vai latviešu valodā netiek pārņemtas citu valodu vārdu semantiskās īpašības, kā arī tas vai aizguvums aizstājams ar sinonīmiem precīzākas nozīmes izteikšanai. Maģistra darba mērķis - noteikt no angļu valodas pārņemto aizguvumu semantiskās neatbilsmes latviešu valodā reklāmas tekstos. Autore analizēja aizguvumu lietojumu reklāmas katalogos un tika novērots tas, ka vairums aizguvumu semantiski lietoti pareizi. Analīzei izvēlēti teikumi, kas satur aizguvumus, sagrupēti un sniegti sinonīmi abās valodās. Analīzei tika izmantoti 2014./2015 gada Galactico privilēģiju kartes īpašniekiem izsūtītie katalogi un veikala Douglas 2014./2015. gada katalogi.
 
At the time language contacts are getting more intensive, a reasonable question arises whether the semantics of the loan words in Latvian are precise, together with the possibility to replace the loan word wih an appropriate synonym to achieve a more precise expression. The goal of the paper was to determine the semantic shift of the loan words in advertising texts. The author analysed the loan words used in the advertising texts un concluded that most of the loan words were used appropriately. Examples provided in the analytical part were taken from the Galactico 2014./2015 and Douglas 2014./2015 catalogues.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/29887
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV