Aleksandra Čaka, Māra Čaklā un Imanta Ziedoņa dzejas atskaņu sistēmu salīdzinājums
Author
Kauliņa, Baiba
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Vecgrāvis, Viesturs
Date
2015Metadata
Show full item recordAbstract
Atskaņas ir viens no plašāk izmantotajiem elementiem dzejā neatkarīgi no laika ritējuma – sevišķi mūsdienās atskaņas ir viens no dzejas teksta elementiem, kas, gan pielietots retāk, tomēr tiek semantiski spēcīgāk noslogots.
Atskaņas dzejā kalpo ne vien valodas, bet arī domas ritmiskumam, tāpēc atskaņu semantika ir nozīmīgs aspekts dzejoļa izpratnē – piešķirot atskaņu lietošanas principam papildu nozīmi, atskaņu funkcijas tiecas materializēt formas un satura sasaistes principu, potenciāli nodrošinot dzejas kvalitāti – atskaņu veiksmīgā un oriģinālā izlietojumā tiek pastiprināta dzejas augstvērtība.
Šis maģistra darbs ir latviešu dzejas formas elementu semantikas padziļinātas pētniecības aizsākums, kurā autore centusies noskaidrot atskaņu semantikas principus, kā arī apskatīt šī fenomena lietojumu un savdabību A. Čaka, M. Čaklā un I. Ziedoņa dzejā un to savstarpēja sastatījumā.
Atslēgas vārdi: Aleksandrs Čaks, Māris Čaklais, Imants Ziedonis, dzeja, poētika, atskaņas, semantika, formas elementi. The master's thesis subject is ”Comparison of the Aleksandrs Čaks’, Māris Čaklais’ and Imants Ziedonis’ Rhyme Systems”.
Rhyme is one of the widest-used elements in poetry disregarding the epoch – indeed, these days rhyme is one of the poetry elements which, although used less frequently, acquires a more powerful semantic load.
Rhyme in poetry serves to impart rhythm not only to language but also to thought; thus rhyme semantics is a vital aspect in understanding a poem; by attaching additional meaning to the principle of rhyming, the function of rhyme tends to materialize yet another principle, it links form with content of a poem.
This thesis is a beginning of in-depth research of semantics of form elements, in which the author sought to clarify principles of rhyme semantics, as well as to look at the usage of this phenomenon and its specificity in poetry of A. Čaks, M. Čaklais, and I. Ziedonis and their mutual juxtaposition.
Key words: Aleksandrs Čaks, Māris Čaklais, Imants Ziedonis, poetry, rhyme, semantics, form, form elements.