• English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Help
  • English 
    • English
    • Latviešu
    • Deutsch
    • русский
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
  •   DSpace Home
  • B4 – LU fakultātes / Faculties of the UL
  • A -- Humanitāro zinātņu fakultāte / Faculty of Humanities
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Zināšanas kā „Pamatots Patiess Uzskats”: Trīsdaļīgās zināšanu teorijas konceptuāla analīze

Thumbnail
View/Open
311-47355-Abelis_Viesturs_va11042.pdf (1.097Mb)
Author
Ābelis, Viesturs
Co-author
Latvijas Universitāte. Vēstures un filozofijas fakultāte
Advisor
Narkēvičs, Edgars
Date
2015
Metadata
Show full item record
Abstract
Tradicionālais zināšanu skaidrojums, kas definē zināšanas kā pamatotu patiesu uzskatu, ir izrādījies nepietiekams. Edmunds Getjērs un citi epistemologi, kas sekojuši Getjēram pa pēdām, ir parādījuši, ka ir iespējami daudzi dažādi gadījumi, kur, neskatoties uz to, ka zināšanu subjektam ir pamatots patiess uzskats, nevar teikt, ka šim subjektam ir kādas zināšanas. Meklējot stingrāku, stabilāku zināšanu definīciju, parādījās daudz un dažādi atrisinājumi, tomēr neviens no tiem nav izrādījies pietiekams iepretim Getjēra piemēriem. Šis darbs apraksta un analīzē trīsdaļīgās zināšanu teorijas aizsākumus, problēmas, kā arī to veidojošās daļas.
 
The traditional definition, that perceives knowledge as a justified true belief (JTB), has been shown to be insufficient. Edmund Gettier, followed by a myriad of epistemologists, demonstrated that there are numerous examples in which the subject, despite having JTB, cannot be said to have knowledge. In light of the necessity for a more rigorous definition of knowledge, a great number of solutions emerged, however none of them have been impervious to all Gettier-like examples. This paper describes and analyzes the sources, the problems and the components of JTB.
 
URI
https://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/30146
Collections
  • 1 -- Bakalaura un maģistra darbi (HZF) / Bachelor's and Master's theses [6055]

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

University of Latvia
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
@mire NV