Show simple item record

dc.contributor.advisorRaščevska, Malgožata
dc.contributor.authorOrlovska, Madara
dc.contributor.otherLatvijas Universitāte. Pedagoģijas, psiholoģijas un mākslas fakultāte
dc.date.accessioned2015-12-17T02:01:37Z
dc.date.available2015-12-17T02:01:37Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.other51205
dc.identifier.urihttps://dspace.lu.lv/dspace/handle/7/31313
dc.descriptionElektroniskā versija nesatur pielikumus
dc.description.abstractPētījuma mērķis bija noskaidrot, kādas ir svarīgākās lasītprasmes traucējumus (LT) raksturojošās pazīmes 1. un 2. klases skolēniem ar dzimto latviešu valodu, kas varētu veidot LT identificēšanas sistēmu. Vispirms no ekspertiem un zinātniskās literatūras LT jomā tika iegūta informācija par tipisko LT pazīmju kategorijām, kas tika mērītas empīriskā pētījumā 41 bērnam ar LT un pielīdzinātai kontroles grupai. Rezultāti rāda, ka svarīgākās LT pazīmes sākumskolēniem ir kvantitatīvi mērāmās, un tās ir: pazemināts nevārdu lasīšanas raitums, pazemināta reti sastopamu vārdu lasīšanas precizitāte un pazemināts teksta lasīšanas raitums. Bērni ar un bez LT lasīšanā pieļauj līdzīga veida kļūdas, tikai bērni ar LT tās pieļauj biežāk. Pētījuma gaitā izstrādāti jauni instrumenti ar lasītprasmi saistītu spēju pārbaudei un ieteikumi LT identificēšanai latviešu valodā. Atslēgvārdi: lasītprasme, lasītprasmes traucējumi, latviešu valoda, sākumskolēni
dc.description.abstractThe aim of the research was to detemine the most important indices of reading disability (RD) for native Latvian speakers from Grade 1 and 2, that could form the identification system of RD. First, the information about the typical categories of RD was gathered from the experts in the field of RD and from scientific literature. These typical indices were measured in empirical study for 41 students with RD and matched controls. The results show that the most important indices of RD are quantitatively measurable, and they are: decreased nonsense word fluency, low frequency word reading accuracy and text reading fluency. Children with and without RD make similar errors during reading, but children with RD make them more often. During the study some new tools for assessment of reading-related skills were developed. Study provides suggestions for identification of RD in Latvian language. Keywords: reading skills, reading disability, identification of reading disability, Latvian language, primary students
dc.language.isoN/A
dc.publisherLatvijas Universitāte
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.subjectPsiholoģija
dc.titleKvalitatīvu un kvantitatīvu lasītprasmes traucējumu pazīmju identificēšanas sistēmas izveide latviešu valodai
dc.title.alternativeTHE DEVELOPMENT OF A SYSTEM FOR IDENTIFICATION OF QUALITATIVE AND QUANTITATIVE INDICES OF READING DISABILITY IN LATVIAN LANGUAGE
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record