Leksiskās un sintaktiskās īpatnības britu avīžu virsrakstos elektroniskā veidā
Author
Klimaševiča, Olga
Co-author
Latvijas Universitāte. Humanitāro zinātņu fakultāte
Advisor
Sokolova, Irina
Date
2016Metadata
Show full item recordAbstract
Bakalaura darbs apskata leksisko un sintaktisko īpatnību izmantošanu britu avīžu virsrakstos elektroniskā veidā. Tēma ir diezgan aktuāla, jo tā tika pētīta agrāk. Šīs darbs izpēta īpatnības, uz kuriem paļaujas žurnālisti, kā arī apskata iespējamo ietekmi uz lasītāja uztveri Virsraksta struktūra ir paredzēta, lai saistīt lasītāja uzmanību uz rakstiem un raksta tematiem. Tas nozīmē, ka virsraksti ir īpaša veida teksti, pētījuma vērti. Šī darba mērķis bija pētīt leksiskās un sintaktiskās īpatnības un noteikt, kuras no tām ir sastopamas virsrakstos un vai tie ietekmē uz lasītāju. Darba praktiskajā daļā tika apkopoti un izanalizēti 60 virsraksti no „The Telegraph” un „The Sun” avīzēm, kuros minētās īpatnības tika atrasti. Bakalaura darbā pētījuma metode ietvēra literatūras apskatu teorētiskajā daļā, un teksta analīzi empīriskā daļā. Rezultāti norāda, ka visbiežāk tika izmantoti sintaktisko struktūru kombinācijas, slenga, vulgārie un avīžu valodas vārdi, un vārdu spēles. „The Sun” avīzes virsrakstos tika atrasts vairāk gadijumu ar leksiskām un sintaktiskām īpatnībam nekā „The Telegraph” avīzē, virsrakstu garuma un tabloīda stila dēļ. Pētījuma rezultāti demonstrē, ka visas izvēlētās leksiskās un sintaktiskās īpatnības ir sastopamas virsrakstos, kā arī tie ietekmē uz lasīšanas izvēli. The Bachelor thesis examines the lexical and syntactic peculiarities of headlines in online British newspapers. The theme of the research is topical, because it has been investigated earlier. The thesis investigates peculiarities on which the journalists rely very heavily, as well as it looks at the possible influence on readers’ perception. The structure of the headlines is meant to draw the readers’ attention to the articles and topics. It means that the headlines are a distinct type of text and are worth being investigated. The thesis aims to display which lexical and syntactic peculiarities occur in headlines and whether there is an impact on the reader. The corpus for the research consists of 60 headlines from The Telegraph and The Sun, where peculiarities were detected. In the present Bachelor thesis the literature overview is used for the theoretical part or the research and text analysis is used for the empirical part. The results indicate that the combinations of several syntactic structures, slang or vulgar words, wordplays and journalese words are peculiar to headlines. More variants of lexical and syntactic peculiarities of the headlines were detected in The Sun than in The Telegraph, due to the length of the headlines and the colloquial style of a tabloid. The results show that the chosen lexical and syntactic peculiarities do occur in the headlines and their aim is to influence the choice of reading.